"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Muutuvad ühistranspordi piletihinnad Pealinna elanikele säilib tasuta sõit, sest nemad panustavad ka teenuse ülalpidamisse (2)
30. november 2022

„Piletimüügist saadav tulu moodustab transpordikuludest vaid tühise osa,“ rääkis Tallinna abilinnapea Tanel Kiik. „Tegemist on eeskätt põhimõtte täitmisega. Me pakume tasuta teenust just oma elanikele, kuna nemad panustavad ka selle ja teiste teenuste ülalpidamisse.“

Abilinnapea nentis, et sõidupiletite hinna kasv on tingitud kütuse hinna tõusust.

Linnavalitsus saatis volikogule määruse eelnõu, millega soovitakse muuta alates 2023. aasta 1. maist Tallinna ühistranspordi sõidupiletite hindu. Kõigile tallinlastele on ühistransport jätkuvalt tasuta, kuna muudatus puudutab üksnes lühiajaliste perioodipiletite hindu teiste omavalitsuste elanikele ja välismaalastele. Samuti Aegna laevapiletite hindu.

Abilinnapea Tanel Kiik kinnitas, et Tallinn on leidnud eelarvest vahendeid tagamaks tasuta ühistranspordi kõigile pealinne elanikele. Küll aga vaadatakse üle need hinnad, mis puudutavad väljapoole Tallinna registreeritud inimesi.

„Hinnatõus puudutab eeskätt päevapileteid,“ selgitas Tallinna abilinnapea Kiik. „Näiteks tõuseb ühe päeva pileti hind seniselt 4,5 eurolt 5,5 euroni ehk 22 protsenti. Enim tõuseb Aegna laevapilet – 2 eurolt 2,7 euroni ehk 35 protsenti.“

Muudetakse tasuta sõiduõiguse kontrollimist

Lühiajalised piletid on Kiige sõnul fookuses just seepärast, et neid kasutavad eeskätt inimesed, kes Tallinna pigem turistide või ajutiste külalistena väisavad. Arvestades kõiki hinnaga seonduvaid tõuse, nagu kütusekulude kasv jms, on mõistlik kohaldada senisest kõrgemat piletihinda.

Abilinnapea toonitas sedagi, et piletitulu moodustab ühistranspordi kuludest tegelikult vaid pisikese osa, jäädes kusagile nelja miljoni juurde. Kogu tasuta ühistransporditeenuse ülalpidamiseks kulub aga üle 120 miljoni.

„Pigem on tegemist just põhimõtte täitmisega. Pakume ju tasuta teenust just oma elanikele, kuna nemad panustavad ka selle ja teiste teenuste ülalpidamisse,“ rääkis Kiik.

Samuti muudetakse eelnõuga tallinlasele kehtiva tasuta sõiduõiguse kontrollimise mehhanismi. Muudatusega taotletakse, et inimene ei saaks kuritarvitada tasuta sõiduõigust 30 päeva jooksul juhul, kui ta registreerib end sel perioodil mõnesse teise omavalitsusse. E-piletisüsteemi praegune algoritm jälgib sõidukaartide info uuendamisi iga 30 päeva järel. Seepärast võibki tekkida olukord, kus inimene pole enam Tallinnasse registreeritud, aga kasutab siiski tasuta sõiduõigust tõendavat ühiskaarti.

Lisaks soovitakse eelnõuga lihtsustada ka raske või keskmise puudega 19-aastase või vanema isiku võimalust end soodustuse saamiseks e-piletisüsteemis registreerida. Veel täpsustatakse muudatustega transpordipäeva jooksul ostetud tunnipiletite ostmise kirjeldust. Samuti täiendatakse sõnastust uue võimalusega osta validaatorist oma kaaslastele viis lisapiletit ka kontaktivaba pangakaardi abil. 

Abilinnapea sõnul jõustub ettepanek 1. mail 2023, et jätta inimestele mõistlikku etteteatamise aega. Samuti on vastav aeg hinnatõusuks paremini sobiv, kuna keerulisemad majanduslikud koormused on siis kütteperioodi lõppemise ja üldise hinnatõusu tõttu juba läbi saanud.

Kaob tasuta parkimine saadikutele

Lisaks arutas linnavalitsus ka diplomaatiliste esinduste tasuta parkimise küsimust. „Meie eesmärgiks on korrastada diplomaatiliste esinduste parkimist,“ selgitas Kiik. „On mõistlik, kui säilib tasuta parkimise võimalus saatkondasid juhtivatele suursaadikutele. Teistele diplomaatilistele esindajatele ei saa seda paraku enam võimaldada.“

Muudatuse eesmärgiks on vähendada senist laialdast parkimist eeskätt süda- ja kesklinnas ning korrastada antud piirkonna parkimisteenust.

„Ausalt öeldes ongi Tallinn teinud siin erandi, kuna üldiselt saadikutele niimoodi tasuta parkimist ei võimaldata,“ rääkis Kiik. Tema sõnul suursaadikutele siiski hea tahte märgina selle teenuse pakkumist jätkatakse. Muudatus jõustub 1. juunist 2023, jätmaks saatkonna töötajatele piisavalt aega valmistumiseks. Edaspidi rakendub neile põhiosas samasugune parkimissüsteem nagu ülejäänutele.

Lisaks ühendab linnavalitsus AS-i Tallinna Linnahall AS-iga Tallinna Tööstuspargid. Uus organisatsioon saab nimeks AS Tallinna Linna Arendus. Kiige sõnul on muudatus osa linna pikaajalisest strateegiast, millega ühendatakse erinevaid asutusi ja aktsiaseltse. Selle tegevuse eesmärgiks on tõsta juhtimiskvaliteeti, vähendada kulusid ja tõmmata äriühinguid koomale.

Kommentaarid (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Mittetallinlane
3. dets. 2022 16:59
See on tugev diskrimineerimine siseturistide jaoks. Ma ei ole nõus Tallinnas bussiga sõitma kui ma tean, et on võimalus, et keegi kontrollib pileteid nagu neil (Mupol) poleks mitte midagi muud teha.
küsimus -kas Tallinnlastele tõusevad piletihinnad nt. Harjumaa liinidel ?
1. dets. 2022 04:06
nt. 1.töökohad väljaspool Tallinna- vedu käib tööandja kulul , kuid kogu Eesti tarbija arvelt 2.Tallinnlaste puhkamine suvilates, maamajades - ÜT peaks neile olema siis samuti piletihind 1.- Eur võrra kallim igas tsoonis lisanduvalt +, nagu linn tõstab hinda, samaaegselt 3.Mujalt Tallinna tulijad, jätavad ju põhiosa Tallinnale kauplejatelt laekuva - kasumiks 4.Tallinnas peab iga võõras parkimise eest tasuma aga väljaspool linna - sõidab oma autoga liivikule või randa ja enamus prügistavad, murravad puid lõkkeks(eriti, selle nõmeda rannatulestiku tegemise ajal- see ei peaks puudutama linlasi üldse) Tanel Kiik - sa oled olnud võimekas aga miks ei suuda sa allasutusi tööle panna , et Harjumaa-Tallinn saaks ühesuguse hinnaga pileti ja see olekski nt. 2.- Eur päev vahemikus 21-62 eluaastat. ÜT kaardid on ju olemas nagunii. Pileti, soodushind peaks kestma kaardi registreerimisest ÜT - 12 tundi ja mitte üle 23.00 (sama kehtiks ka puhkepäevadel- sest paljud töötavad vahetustega) ja märkimata vahemikus oleks veel+1.-Eur. See tähendab - Kõik ülejäänud on lõbusõitjad ja mitte töölkäijad. Pensionäridele kehtiks nagu praegu. ÜT tuleb lugeda ka rong. Kes peaks arvestust pidama - Harjumaa ÜT keskus , sest Tallinn on ju ka Harjumaa ning pileti vahe kompenseeritakse riigikassast ja mitte enam kellegi kaudu linnale või mingi jura.... ÜTkeskuses on selgelt näha kuipalju liinidel on olnud väljumisi ja kasutust. Praegune süsteemitus on musternäide saamatusest riigitasandil ja kahjuks pr. Simsonil jäi see arendus pooleli. Kui kõik tahavad tuua midagi näiteks - siis pöörduge näoga Saksamaale , kus saab ÜT sõita kogu Saksa piires tasuta saksamaalane. Kuidas meil see Roheluse etapp jälle sinna peeru poole ja koopasse pöörab?