"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Toidupoodide sooduskampaania müügiosa moodustab juba 50 protsenti, jõulukampaania piirdub paljudele ostjatele mandariinidega (2)
04. detsember 2022
MAXIMA

„Näeme klientide ostukäitumuses muutusi. Tuntud bränditoodetele eelistatakse aina enam alternatiive ning senisest rohkem pööratakse tähelepanu sooduspakkumistele ja -kampaaniatele,“  kommenteeris Maxima Eesti müügiosakonna juht Marge Kikas toidukettide müüginumbrite langust sügisel.

Ostude põhjal on näha, et inimesed on tuleviku osas ebakindlamad kui varem ning suurenenud kommunaal- ja energiakulud jätavad inimestele vähem raha toidu jaoks. Üle 50% Maxima müügist moodustavad sooduskampaaniate ajal ostetud tooted.

„Maximas teeme iga päev tööd selle nimel, et hoida toidukorv nii soodne kui võimalik. Jõuluaeg võib tulla küllaltki sarnane eelnevatele aastatele. Ent juba praegu võib arvata, et jaanuarikuu tuleb vaiksem kui mullu,“ hindas Kikas eelolevat müügiperioodi.

Emotsioonioste enam ei tehta

Prisma Peremarketi sortimendi- ja hankedirektor Kaimo Niitaru ütles, et arvestades praeguseid keerulisi aegu majanduses ja tootjahindade kasvust tingitud hinnatõuse, on tarbijad hakanud oluliselt rohkem valima, mida osta. „Emotsiooniostud on oluliselt langenud, tarbimist püütakse kokku tõmmata ning eelistada odavamaid kaupu.“

Prisma on juba pikaajaliselt võtnud oma strateegiliseks eesmärgiks soodsaima ostukorvi pakkumise ning selliselt ka jätkatakse. „Need trendid kindlasti mõjutavad kõiki kauplusi, kuid Prisma poolelt saame öelda, et odava ostukorvi strateegia on olnud edasiviiv ning meie turuosa on säilinud samal tasemel.“

Müügimahud on kerges languses ning see tuleb eelkõige värskete toodete arvelt. „Müügimahu languse põhjuseks on inimeste ostujõu vähenemine kõrge inflatsiooni tõttu ja suurenenud kulud eluasemele,  seda nii elektri- ja küttekulude kui ka laenuintresside kasvu tõttu,“ selgitas tarbijate ostukäitumise muutusi ka Niitaru.

Tarbijate käitumises annab emotsiooniostudest loobumise kõrval tooni ka igas kaubakategoorias soodsaimate valikute otsimine. Tihti on selleks omabränditooted. Samuti valitakse meelsasti sama kehtivuspäeva tooteid, millele Prismas kehtib hommikul 30% allahindlus ning õhtul pärast kella 20 lausa 60% allahindlus.

Prisma on alustanud jõulukauba müügiga juba varakult, et anda inimestele võimalus oma kulutusi pikema aja peale jaotada ja endale ikkagi mitmekülgset jõululauda pakkuda. Kauasäilivate toiduainete puhul on selline jaotamine hästi võimalik ja mõistlik.

„Praegune ostustatistika annab tunnistust sellest, et juba kerkivad esile mõned jõululemmikud, näiteks mandariinid, mille ostmine käib väga hoogsalt ja mida oleme suutnud pakkuda ka samal hinnatasemel nagu eelmisel aastal,“ tõi Niidas esile ning prognoosis jõuluperioodiks ostude hoogustumist, ehkki mitte sel määral, nagu eelneval aastal.

Energiahinnad langetavad müügitulu

Rimi ostujuht Talis Raak märkis, et müügitulu langus ei mõju arusaadavalt kunagi positiivselt, aga hetkel mõjutavad Rimi poode palju rohkem kõrged energiahinnad. Müügitulu langemise põhjused on tema sõnul tarbijakäitumise muutumises ehk inimesed ostavad vähem.

Samas pole Rimis allahinnatud kaupade osakaal oluliselt suurenenud ning see püsib samas suurusjärgus. Kampaaniate osakaal müügist on kasvanud 2-3 protsendipunkti. Seda aitab sellisena hoida ka kaupade planeerimine ning ümbervaatamine, kui palju ühte või teist toodet kauplusesse saadetakse.

Kuid ka Rimi näeb, et inimeste huvi allahinnatud toodete osas on kindlasti suurenemas. „Seda näitab näiteks ka meie hiljutine allahindluskleebiste kasutuselevõtt realiseerimisaja lähedale jõudvatele toodetele. Inimeste huvi on väga suur ja positiivne.“

Raak oli kindel, et jõuluaeg ja kampaaniad kindlasti kasvatavad detsembris müügitulu, kuna jõulud kindlasti „pidamata ei jää ning toidulaud on vaja katta“.

Veelgi rohkem kollaseid silte

Hiljutisel Eesti Panga korraldatud inflatsiooniseminaril tõi ka Selveri juhatuse liige Kristi Lomp välja, et senisest rohkem ostetakse  soodushindadega tooteid. „Kui tarbija oli toidule varem planeerinud 300 eurot kuus, siis sama palju kulutab ta ka praegu. Allahindlusega kollaste siltide 30 protsendisest ostude hulgast on saanud 50 protsenti,“ sõnas ta.

Ka on muutunud tarbijate ostukäitumine. „Tootjate hinnatõus jõuab praegu poodidesse. Kaupmehed hakkavad miljonilisi elektriarveid hindadesse sisse kirjutama ja tarbijatel tuleb uute hindadega lihtsalt kohaneda. Toiduhindade tõus jätkub,“ ennustas ta.

Statistikaameti andmetel mõjutasid jaekaubanduse müügitulu langust sel sügisel enim toidukaupade kauplused. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli oktoobris 896 miljonit eurot ning see vähenes eelmise aasta sama kuuga võrreldes püsivhindades 4%.

Statistikaameti analüütik Johanna Linda Pihlak ütles, et kui septembris vähenes müügitulu eelmise aasta sama ajaga võrreldes 6%, siis oktoobris langus mõnevõrra aeglustus. „Müügitulu langust mõjutasid oktoobris aga enim toidukaupade kauplused, kus müük vähenes aastaga 7%,“ märkis Pihlak.

Kommentaarid (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Ääremärkus
4. dets. 2022 14:19
Prisma ostukorv pole kahjuks enam ammu soodne. Jätkuvad hinnatõusud on teinud sellest juba ammu vaata, et ühe kalleima. Kahjuks, sest Prisma poolt pakutavate kaupade kvaliteet pole seeläbi veel õnneks kannatanud!
Arvamus
4. dets. 2022 14:15
Ei tahagi mandariine, kui on võimalik selle rahaga toetada mõne uue mitmikraketiheitja ostu jõulukingiks Ukraina või meie oma sõdalastele ja toetada seeläbi jänkide heaolu jätkumist!