"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Ole jõuluoste tehes elektroonikaga ettevaatlik! (0)
22. detsember 2022
Foto Pixabay

Jõulude ajal aktiveerunud telefonimüüjate kaup võib tuua põhjendamatu inkassonõude, mida EL tarbija nõustamiskeskuse ekspert Heldin Malmeti sõnul maksma ei pea.

Jõulude ajal ostab ja tellib rahvas internetist suures koguses kaupa. Mille suhtes peaks kingiostja tähelepanelik olema? Sageli põhjustab probleeme e-kauplusest ostetud elektroonika. Näiteks ostis tarbija e-poest kalli sülearvuti ja võttis selle kasutusele, häirete ilmnemisel aga tagastas seadme pakiautomaadi kaudu. Kaupleja tagastas aga hinnast 100 eurot vähem, tuues põhjenduseks rebitud pakendi, seadme määrdumise ja programmilise osa kustutamise. Või taganes ostja mobiiltelefoni müügilepingust seetõttu, et sama defekt ilmnes ka pärast parandamist. Juhtus ka nii, et e-poest soetatud ventilaator jäi üldse ostjale üle andmata. Või osteti konditsioneer, mis tuba ei jahutanudki. Kuigi müüja leidis, et tegemist on klimaatoriga, mis ei peagi jahutama sama efektiivselt kui konditsioneer, sai tarbija siiski õiguse lepingust taganeda.

Jõulude ajal hoogustuvad ka igasugused telefoni teel tehtud pakkumised. EL tarbija nõustamiskeskuse ekspert Heldin Malmeti sõnul peaks olema nende puhul ettevaatlik.  Teadma peab, et telefoni teel sõlmitud kokkulepe tuleb kirjalikult kinnitada ja müüja peab enne lepingu sõlmimist ostjale lepingu sisust teada andma – kes on kaupleja, mis on tema kontaktandmed ning kuhu kaebuse lahendamiseks pöörduda, mis on lepingu alusel tellitu hind, mitu pakki ja mis aja jooksul saadetakse.

Riknevaid kaupu tagastada ei saa

Malmet lisas, et ka siis, kui tarbija ja kaupleja on telefoni teel kokkuleppele jõudnud ning oma kokkulepet kirjalikult kinnitanud, on tarbijal õigus 14 päeva jooksul ümber mõelda, lepingust taganeda ning tooted kauplejale tagastada.

Siiski ei saa taganemisõigust kasutada teatud tüüpi kaupade puhul. Näiteks kulleriga koju toimetatud või telefonipakkumise peale ostetud jõuluhane või pardipraadi tagastada ei saa. Miks? Sest need on kiiresti riknevad kaubad. Samuti ei saa tagastada suletud pakendis kohale toimetatud kaupu, mille pakend on avatud ja mida ei ole tervislikel või hügieenilistel põhjustel võimalik tagastada.

Mitmed tarbijad on leidnud end olukorrast, kus telefoni teel tellitud näidispaki järgselt hakkavad nad saama arveid inkassoettevõttelt. Malmeti sõnul ei pea alusetuid inkassonõudeid ei tasuma. «Kui inkassoettevõte saadab alusetult arveid, peab tarbija saatma kauplejale kirjalik kaebuse, kus ta viitab kirjaliku kokkuleppe puudumisele ja esitab nõude arvete tühistamiseks ning kauba saatmise lõpetamiseks,» ütles ta. «Samuti tasub kontakteeruda kirjalikus vormis inkassoettevõttega, kes on võlgnevuse teate saatnud, sest ka  inkassoettevõte peab olema võimeline tõendama, et tarbija on telefoni teel sõlmitud lepinguga nõustunud ning seda kirjalikult kinnitanud.»

Inkassoettevõttega kaebuse jätkumisel on tarbijal õigus pöörduda abi saamiseks tarbijavaidluste komisjoni poole.

Koroonaaeg tõi palju nõudeid

Mullu põhjustas vaidlusi Tarbijakaitse- ja Tehnilise Järelevalveameti  andmeil kõige enam pandeemia levikust tulenenud reiside tühistamise, hilinemine ja neist lepingutest taganemine.

Oma õiguste nõudmisel peab ka klient tähelepanelik olema. Näiteks sõlmis väikese lapse vanem hosteliga majutuslepingu, kus eritingimuseks beebivoodi olemasolu. Reisijate hostelisse saabumisel aga ei olnud beebivoodit kohale toodud. Klient keeldus majutusest ja nõudis ettemaksu tagasi. Nõue jäi siiski rahuldamata, kuna tarbija ei andnud kauplejale rikkumise kõrvaldamiseks mõistlikku tähtaega.

Mullu pöördusid inimesed sagedamini komisjoni poole, sest pandeemia tõttu jäid ära üritused, kontserdid, teatrietendused või koolitused. Samuti seepärast, et spordiklubid, mängutoad ja rendiruumid olid suletud.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.