"Maailma parandamisega on üks segane lugu. Suurimad maailmaparandajad on enese meelest olnud Hitler ja Stalin."

Vladislav Koržets, luuletaja ja humorist
Värske kala enam kaubaks ei lähe Jaekaubandus toetub üha enam kampaaniatoodetele ja ristostlemisele (3)
12. jaanuar 2023
Foto: Scanpix

„Näeme tarbijate käitumises juba mitmete kuude vältel ostmise piiramist ja seda, et kasvanud on odavamate alternatiivide otsimine, mida leitakse tihti meie omabränditoodete hulgast. See trend tuleb kindlasti alanud aastasse kaasa,“ kommenteeris Prisma peremarketi sortimendi- ja hankedirektori Kaimo Niitaru tarbijakäitumise muutumist viimastel kuudel.

Majanduses on kõik omavahel seotud ja selge on see, et oluliselt kasvanud energia- ja küttearvete ning üldise elukalliduse tõusu juures jääb leibkondadel vähem raha kauplustes ostude tegemiseks. Vähenemist on märgata just värske toidu gruppides: liha, puu- ja juurviljad, piimatoodete grupis jogurtid ja vahepalad, pagaritooted.

Samuti on kasvanud ka viimase säilivuspäevaga toidukauba ostmine, millel Prismades on hommikul -30% ja õhtul lausa -60% soodustus. „Siin võib näha kahte põhjust – ühest küljest tarbijate teadlikkuse kasv ja soov panustada toidu säästmisesse, teisalt otsene majanduslik kaalutlus, et oma kulutusi vähendada,“ ütles Niitaru.

Ka jõulude ja aastavahetuse periood kinnitasid, et tarbijad üldiselt valivad hoolikamalt oma ostusid ja piiravad tarbimist, kuid mitmed soodsad tooted läksid Prismas müügiks isegi palju suuremates kogustes kui aasta tagasi. Kokkuvõttes oli jõulude ja aastavahetuse müük Prisma kauplustes prognoosidele vastav.

Jõulukauba müügi hoogustumine algas juba novembris ja detsembri alguses, kuid kõige aktiivsem periood oli 22.-23.detsembril. „Näiteks Prisma jõulumaiustused olid tarbijate poolt kõrgelt hinnatud, nende müük oli eelmisest aastast kolmandiku võrra suurem. Võrreldes 2021. aastaga kasvas ka mandariinide müük,“ märkis ta.

Kui viimaste kuude all pidada silmas novembrit-detsembrit, siis need on jõulumüügi aeg ja üks kaubanduse tippaegu kogu aastas. Sel ajal toimus kindlasti müügi elavnemine, kuid prognoositult mitte nii suures mahus kui eelneval aastal.

Odav ostukorv päästjaks

„Sellelgi perioodil andsid tooni sarnased trendid, mis on olnud majanduses märgata juba pikema aja jooksul – üldine elukalliduse tõus on pannud inimesed oma tarbimist piirama ja otsima odavamaid alternatiive. Prisma strateegiline valik on olla odavaima ostukorvi pakkuja ning selle strateegiaga ka jätkame, lootes selliselt ka klientide ootustele kõige paremini vastata,“ lisas Niitaru.

Varasemast sagedamini jõudsid jõulu- ja aastavahetuse lauale hinna poolest soodsamad valikud. Näiteks hinnatõusu läbi teinud punase kala asemel on müügimahtu kasvatanud soodsam heeringafilee ning taas populaarsust kogunud sealiha.

Prisma esindaja sõnul on samas märgata müügimahtude vähenemist teatud kaubakategooriates, eriti kallimate ja suurema hinnatõusu läbi teinud toodete puhul. „Klientide käitumises on näha hoolsamat toodete valimist ning odavamate alternatiivide eelistamist, tihti on selleks omabränditooted. Prisma kaubavalik on sedavõrd lai, et on võimalik leida just endale sobivad asendustooted, mis oleksid ka soodsama hinnaga.“

Müügimaht languses

Ka Rimi tegevjuht Vaido Padumäe pidas pühade perioodi müüki ootuspäraseks. Käibed rahaliselt kasvasid aga müügimahud jäid eelmisele aastale alla tulenevalt muutunud tarbimiskäitumisest.

„Hinnatundlik tarbija valib nüüd hoolikamalt, mida ta ostab. Samas oli pühadelaud jätkuvalt traditsiooniline ehk enim läksid kaubaks mandariin, kala ja spetsiaalsed pühadekaubad,“ loetles ta.

Tarbijakäitumise muutumisest on märgata, et ostukorvis on selgelt vähem tooteid, klient valib hoolikamalt, mida ja kui palju ta ostab. Kampaaniatel on veelgi suurem tähtsus, valitakse selgelt rohkem kampaaniahinnaga tooteid.

Harrastatakse ka nö ristostlemist ehk käiakse ühes või teises poes oma lemmiktoote järel, kui see on kuskil soodsam. „Samuti näeme üha kasvavat paindlikkust tootevaliku osas. Näiteks, soodsamad omamärgitooted müüvad täna oluliselt paremini,“ nentis Padumäe.

Müügimahud on Rimis languses aga juba eelmise aasta kevadest ning see on olnud aasta teise poole süvenev trend. Samal ajal on käivet üleval hoidnud kõrge inflatsioon.

Kõige rohkem on vähenenud müügimahud neis gruppides, kus hinnatõus on kõige suurem. Selline on näiteks värske kala.

Ostuharjumused muutumas

Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski tõi samuti välja, et viimastel kuudel alanud trendid saatsid ka aastavahetust. Mahuline müük (tükimüük) jäi peamistes toiduainete gruppides varasemale aastale alla. Käibekasv toetus hinnakasvule. Värsketes toidukaupades müüdi vaid lihatooteid varasemast aastast suuremas mahus. Toidukaupade mahuline müük on olnud languses alates märtsist.

Endiselt on kõrge osakaal kampaaniatoodete müügil. Detsembris jõudis see ajalooliselt kõrgeima tasemeni – klientide ostukorvist pool koosnes kampaaniatoodetest. Supermarketitest osteti jõulukingitusi ilmselt rohkem kui varasemalt. „Nii võis näiteks pühade eelsel perioodil märgata tavalisest suuremat preemiumtoodete müügikasvu. Selveri kauplustest osteti oluliselt rohkem ka enesehooldus- ja jumestustooteid. Mõnede nende kaupade tootesegmentides käive isegi kahekordistus,“ lausus Veski.

Inflatsioon on aga muutnud klientide ostuharjumusi. Rohkem eelistatakse madamala hinnaklassi ja kampaaniatooteid. Nende muutustega ostukorvis on suutnud kliendid pea pool inflatsiooni mõjust maandada. „Siiski tootegruppides, kus hinnakasv on 10% ja kõrgemal tasemel, on mahulised müügid kukkunud. Nii ostetakse kümnendiku võrra vähem piima ja leiva-saiatooteid,“ näitlikustas ta.

Ratsionaalne tarbimine

Vähenenud on ka kõrgema hinnaklassi toodete ostmine. Tööstuskaupades püsib varasema aasta tasemel ainult igapäevaste esmatarbekaupade ostmine. Oluliselt on vähenenud muude kodukaupade ja garderoobikaupade ostmine.

Selleks aastaks ennustas Selveri esindaja ratsionaalsemat tarbimist. Igapäevane toidulaud saab jätkuvalt rohkem kaetud soodsama hinnaga kampaaniatoodetega. Pöördutakse tagasi rohkem ise söögi valmistamise juurde. Vähem pannakse ostukorvi suurema lisandväärtusega poolfabrikaate ja valmistoite. „Toidukaupade inflatsioon püsib 30% tasemel veel esimeses kvartalis, edasi kasv aeglustub ja teiseks poolaastaks on lootust, et ka toidukaupade hinnakasv aeglustub 10% tasemele,“ prognoosis ta.

Kommentaarid (3)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

tükimüük
16. jaan. 2023 01:21
mis see on ? uus väljend- pakitud, pealepressitud kogus ja pakendi juurdehindlus, pealegi suure hulga prügi tekitaja. Tükimüük - vana nimega peaks see olema letimüük, kus valid tüki või koguse. Isiklikult käin poes, kus saan suhteliselt palju valida käsimüügis erinevat ja see on soodne eriti üksikule. Vähem raiskamist kõiges ja üleliia söömisel.
...
13. jaan. 2023 12:55
Prismat oodatakse ka paljudesse maapiirkondadesse.
antvärk
13. jaan. 2023 16:17
Prisma Peremarket on tarkade ja arukate inimeste eesõigus. Maakad leppigu kohalike passatskite rahaveskiga.