"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
MKM: ammooniumnitraat on AS DBT Muuga terminalist välja viidud (2)
13. jaanuar 2023
Kristi Talving Foto Aleksandr Gužov

Alates 2022. aasta aprillist on Venemaale kehtivate sanktsioonide tõttu olnud Muuga sadamas kinni suures koguses põllumajanduslikku ammooniumnitraati, ent nüüdseks on kauba käitleja AS DBT koostöös kaubaomanike ja Eesti riigiasutustega väetisena kasutatava ammooniumnitraadi Muuga sadamast välja viinud, kinnitas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM).

Ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Kristjan Järvani sõnul on sanktsioonide tõttu Muugale kinni jäänud väetiste teema olnud riigiasutuste kõrgendatud tähelepanu all juba mitmeid kuid. “Tegemist on olnud keerulise protsessiga, mis nõudis mitmete erinevate riigiasutuste ja ettevõtjate koostöös tehtud pingutusi ja mul on hea meel, et tänaseks on olukord lahenenud. Suur aitäh nii AS-ile DBT, tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ametile (TTJA), päästeametile kui ka Rahapesu Andmebüroole (RAB) igakülgse koostöö eest,” ütles Järvan pressiteates.

Detsembri lõpus lahkus Muuga sadamast laev viimase suure koguse ammooniumnitraadiga ning jaanuari esimestel päevadel toimus ka viimase koguse pakendatud kauba väljavedu. TTJA peadirektori Kristi Talvingu sõnul on AS DBT Muuga terminalist ammooniumnitraat täies mahus välja viidud. “Meil on hea meel, et riigi ja ettevõtjate ühise koostöö tulemusel on kogu kaup nüüdseks täielikult edasi liikunud Baltimaade põllumeestele kevadiseks kasutamiseks,” ütles Talving.

2022. aasta aprilli algusest alates oli Vene Föderatsiooni vastase finantssanktsiooni tõttu Muuga sadamas AS-is DBT olnud kinni suures koguses põllumajanduslikku ammooniumnitraati. Sanktsiooni regulatsioonid annavad teatud olukordades võimaluse anda luba erandiks, et vahendeid säilitada ning vabastada majandusressursse, et hoida ära võimaliku märkimisväärse kahju tekkimine inimeste tervisele ja ohutusele või keskkonnale ning leevendada sellise sündmuse tagajärgi.

Sanktsiooni erandi rakendamiseks kohustas TTJA ettekirjutusega AS-il DBT koostöös kaubaomanikega ammooniumnitraadi käitlemisest tuleneva kõrgendatud ohu vältimiseks see Muuga sadamast ära viia. Ettekirjutuse alusel said kaubaomanikud otsida kaubale ostjad, esitada RAB-ile eranditaotluse kauba müügiks ja väljaviimiseks. Juhul kui tehingu tingimused vastasid erandi kohaldamise tingimustele, said nad RAB-ilt ka selleks loa. Lisaks sellele oli uutel kaubaomanikel tarvis läbida ka kõik tolliprotseduurid ning leida kauba väljaviimiseks transport.

Sanktsioonist mõjutatud kemikaale hoiustatakse ka Sillamäe sadamas. Sealt on samuti suur osa kaupa juba välja veetud, alles on jäänud väike osa ammoniaagist, mille väljaveo osas on MKM-i teatel ostjaga kokkulepped tehtud.

Väetiste sadamatest väljaviimist koordineerib töörühm, mida juhib majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ning kuhu kuuluvad tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti, päästeameti, Rahapesu Andmebüroo, keskkonnaameti, rahandusministeeriumi, välisministeeriumi ja teiste riigiasutuste esindajad.

Kommentaarid (2)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Arvamus
14. jaan. 2023 08:30
Teatavasti on Euroopa sadamatesse sanktsioonide tõttu kinni jäänud väetised Venemaa presidendi korraldusega annetatud nälga kannatavatele riikidele, kusjuures Venemaa lubas tasuda ka kohaletoimetamiskulud. Selle asemel on aga meie valitsus nagu näha koos kohalike ilmselt kõige enam nälja all kannatavate spekulantidega leidnud mingi skeemi, et Muuga sadamas olnud väetis lihtsalt varastada ja nälga nägevate aafriklaste arvelt lihtsalt oma ja neid selles toetavate riigiametnike taskuid täita ehk siis möödunud sajandi 20. aastate ettevõtlikele eestlastele iseloomulik "leidlikkus" ei ole kuhugi kadunud, kuigi ununenud on ilmselt see, et paljudel neist tuli selle eest kõigest paar aastakümmet hiljem kibedat vanglaleiba maitsta! Kusjuures nende kurba saatust ei muuda kergemaks isegi see, et neid omaaegseid pikanäpumehi nüüd hellitlevalt okupatsiooniohvriteks tituleeritakse.
see oli siis ammooniumsalpeeter?
14. jaan. 2023 00:29
sellest oleks Eesti sõjatööstus võinud hakata ju ise pomme tegema:). Ilmselt kinnine nõu ongi tema jaoks halb, muidu on ainult tuleohtlikkus. EnsV ajal oli põllumajanduses väetisena aga ladusid polnud ja nii hoiti lahtised ruumid, katuste all(koresööda jaoks kui tühjad) või vanad tsaariaegsed küünid ja oli ka karbamiid ja kristalliin - kus neid eraldi oli panna :) , autod tõid ja autojuhid või turukad viskasid koormad maha , paakus - siis väetisepurustaja traktor töötas küünis ja traktor laadis külvikule ,- oli õli, tahma ja kuumust - töö käis kui laevaköögis:), nt. Kurnal on nüüd ühes sellises hoones mingi äritegevusega hoone:) , midagi ei lennanud õhku .... Selles hoones oli korraga isegi ca 250 tonni , sellist erinevat materjali. Mõned korrad pidi ajutiselt ka KCl maha võtma sinna ... Lahe on lugeda seda tohutut ohutuse juttu kõikjal, ometi see pole ohutu :) ja trükivad , tikivad ja ajavad tarka juttu - päästeamet aga kõige vähem.... (kui on selline kogus(kõrval ka nafta jms.) millega võib pühkida maapealt 200000 linna , milleks siis pasundada ja ähvardada trahvidega kui sul pole kodus andurit :)?) Kas on vajalik ehmatada inimesi, tähtsustada pikendatud küüsi ja trükkimist või ennastsalgavuse reklaam - kuidas me Venega käitume! Paldiskis oli ju ka sama jama - aega tagasi, siis äkki vaikis kõik. Sulas ära?:) Töörühm on mütanud vägevasti , vääriksid nüüd igaüks vähemasti 100000 preemiat