"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
VIDEO Tallinna põhikoolides muutusid füüsikatunnid oluliselt põnevamaks (0)
20. jaanuar 2023
Foto: Tallinna Televisioon

21 Tallinna põhikooli said Tallinna haridusameti toetusel idufirma Praktikal poolt kokku pandud praktilised katsevahendid füüsikatundide jaoks. Õpilased saavad näiteks omal käel uurida, kuidas majades soojus liigub ja palju muud põnevat, sest komplektid on varustatud erinevate mõõteriistade ja muude õppevahenditega.

Katse, mida Tallinna Kunstigümnaasiumi õpilased füüsika tunnis läbi viivad, uurib soojuse liikumist kortermajas. Selleks on vaja ühendada maja mudel torudega, abiks on ka terve hulk erinevaid vahendeid.

„Siin oli meil „ahi“, ehk hõõglamp,“ tutvustas Tallinna Kunstigümnaasiumi õpilane Alfred Frey maja mudelit. „Kõik soe õhk, mis tuleb lambist, läheb üles. Me näitame kiirviisil, et alati soe õhk läheb üles ja külm läheb alla.“

Alfredi sõnul on füüsika tema jaoks ainetest esikohal. „See on ikka loogilise mõtlemise üks parimaid näiteid,“ märkis ta.

Teha saab erinevaid katseid

See on vaid üks katse, mida saab teha uute praktiliste soojus- ja elektriõpetuse vahenditega, mis on Tallinna haridusameti toetusel jõudnud 21-te Tallinna põhikooli. Kokku on õppekomplektid pannud aga idufirma Praktikal eesmärgiga muuta füüsikatunnid kaasahaaravaks.

„Loodusaine, või loodus üldse meie ümber on ju see, mida võiks õppida niimoodi, et sa saad seda katsuda ja nuusutada,“ lausus Praktikali tegevjuht Omari Loid. „Et seda kogemust saada, on sul vaja mingisuguseid katsevahendeid, millega katseid teha. See ongi see, mille pärast me paneme need head vahendid kokku, millega saab siis terve kursuse vältel kõikides olulistes momentides käed külge panna.“

Reaalained, sealhulgas füüsika võivad olla mõnel juhul keerulisemad mõista. Seetõttu ootavad õpetajad, et ka näiteks keemias ja loodusõpetuses võiks olla sarnaseid õppevahendeid.

Õpikutarkusest võib üksi väheks jääda

„Füüsika eeldab abstraktset mõtlemist, et sa mõistaksid, et aatom on kuskil olemas,“ lausus Tallinna Kunstigümnaasiumi direktor Mari-Liis Sults. „See ei tule niisama sinna kujutluspilti. Või see, kuidas juhtmes elekter liigub või kuidas soojus läheb edasi, see on väga raske mõistmine ka mõnele täiskasvanud inimesele. Kui me saame seda teha visuaalselt läbi, siis õpilane saab aru, et näed, töötabki! Panen juhtmed kokku ja lähebki pirn põlema.“

Tallinna Kunstigümnaasiumi õpilase Johanna Rammo sõnul aitavad katsed paremini aru saada, kuidas kõik toimub ja kuidas kõik liigub, sest paberi peal ja õpikus on natuke raskem numbritest aru saada.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.