"Iga piirkiirusele lisatud kilomeeter suurendab tõenäosust sattuda õnnetusse ning raskendab võimalikke vigastusi."

Hannes Kullamäe, Politsei liiklusjärelevalve keskuse juht
uuring Üle poole tarbijatest peab oma oste rahaliselt väga valima, üha vähem tehakse emotsioonioste (1)
20. jaanuar 2023
Foto Albert Truuväärt

Prisma algatatud uuringust selgub, et 64% vastanutest on igapäevaselt sunnitud väga kaaluma, mida ostukorvi panna ning otsima soodustusi. Nende hulgas on 15% inimesi, kes peavad vajalikest ostudest vahel loobuma.

“Küsisime aasta lõpus ligi 3000 Prisma püsikliendilt, millised on nende ostuharjumused ning kuidas nad hindavad enda toimetulekut praeguses majandusolukorras. Saime kinnitust nii mõnelegi suunale, mille märgid on näha ka meie müügistatistikas – näiteks leiab keskmisest ostukorvist senisest rohkem soodushindadega ja omabränditooteid,” sõnas Prisma Peremarketi sortimendi- ja hankedirektor Kaimo Niitaru.

Pea pooled (49%) vastajatest on sunnitud valima, mida nad ostavad ja otsima soodustusi ning lausa 15% peavad vahel ostudest loobuma. Vaid iga kolmas vastaja – 36% – saab endale enamasti kõik vajaliku lubada. Mitte-eestlased peavad tegema rohkem valikuid ja vajadusel ostudest loobuma. Vanuse lõikes peavad enim ostudest loobuma pensionärid. Elamispiirkondade järgi on ostujõud hetkel kõige kehvem Ida-Virumaal.

Tarbijad teevad üha vähem emotsioonioste

Uuringu tulemustest selgus, et 56% vastanutest ostab võimalusel allahindlusega või ka näiteks sama päeva kehtivusajaga tooteid ja 46% valib sama tootekategooria odavaima toote (nt omabränditooteid). Enim ostavad allahindlusega tooteid (nt sama päeva kehtivusega tooteid) noored alla 40. aasta vanused ja keskmise sissetulekuga inimesed. 

“Tarbijad teevad üha vähem emotsioonioste, poeskäik planeeritakse läbi, uuritakse kilohinda ning valik tehakse soodsaima kasuks. Prisma strateegiline valik ongi olla odavaima ostukorvi pakkuja, lootes selliselt ka klientide ootustele kõige paremini vastata. Hoiame kaubavaliku sedavõrd laia, et iga klient saab leida endale eri kategooriates tooted, mis oleksid hinnalt sobivamad. Aitamaks klientidel teha säästlikke valikuid, toome välja sõnumi “Ootamatult odav” ja jätkame eripakkumiste ning iga tooterühma soodsaimate toodete esile toomist,” lisas Niitaru.

Tema sõnul tuleb vastustest välja, et rohkem peavad enda ostukäitumist muutma need, kes varasematel aegadel said endale keskmisest rohkem lubada. „Inimesed on ostlemisel tähelepanelikumad ja hoolikamad. Ka 42% kõrgema sissetulekuga inimestest arvas, et muudab lähitulevikus oma ostukäitumist,” sõnas Niitaru.

Hinnatõusu jätkumisel on inimesed enim nõus loobuma väljas söömisest, hobidest ja hobitoodetest, alkoholist ja tubakast, kodutarvetest ning elektroonikast. 75% vastajatest on valmis loobuma vastutustundlikust tarbimisest (nt ökotooted, õiglase kaubanduse tooted, kui need on kallimad)  soodsama kauba kasuks ning kallima hinna tõttu loobuks 64% vastajatest ka eestimaisest kaubast. Kodumaisest kaubast on kõige vähem nõus odavama kasuks loobuma kõrge sissetulekuga vastajad.

Uuringus osales 2766 Prismast sisseoste tegevat inimest. Uuringu andmed koguti perioodil 01.-13.12.2022.

Rimi: eelistatakse kampaaniatooteid ja sooduspakkumisi

Rimi tähelepanekute kohaselt võib Eesti elanike ostuharjumustes alates eelmise aasta suvest märgata olulisi muutusi: inimesed valivad toidukaupu varasemast palju hoolikamalt, eelistades kampaaniatooteid ja sooduspakkumisi. Samas ei olda valmis oma lemmiktoodetest täielikult loobuma, pigem leitakse sarnane, ent odavam alternatiiv.

Eesti ostjad kohanevad kiiresti turuolukorraga – Rimi kogutud andmed näitavad, et ostetakse vähem ja püütakse toidult säästa, eelistades sagedamini kampaaniatooteid. Samuti käiakse mitmes kaupluses, et leida parimad pakkumised.

Rimi ostujuhi Talis Raaki sõnul otsivad kliendid nutikamaid alternatiivseid võimalusi oma toidukorvi täiendamiseks. “Näiteks on märgatavalt kasvanud Rimi omamärgitoodete müük, kuna nende hinna-kvaliteedi suhe on ostjate jaoks paigas. Kliendid on need kenasti omaks võtnud. Seda näitab näiteks Rimi kaubamärgiga juustu kahekordistunud müük. Samuti eelistatakse Rimi kaubamärgi pastat, piimatooteid, kanafileed ja palju muud,” kirjeldas Raak.

Eelmise aasta suvel läbi viidud Kantar Emori ja Toiduliidu ostukäitumise jaeseire uuring näitas samuti muutunud olukorda –  aastaga on inimeste hinnatundlikkus kasvanud, sest odavamate toodete seast valib toitu poes iga kolmas Eesti inimene. Mõned päevad enne “kõlblik kuni” tähtaja kukkumist hinnatakse tooted Rimis alla kuni 50% ja nendest üle 70% ostetakse ka ära.

“See on kindlasti tark viis ostelda, sest nii saab palju soodsamalt toidulauale näiteks värsket liha või kala, et see samal päeval õhtusöögiks valmistada. Nii on võimalik ka kõrgemate hindade keskkonnas oma tervislikud toitumisharjumused säilitada. Soodsaid pakkumisi saab nüüd vaadata ka Rimi äpis, et igal inimesel oleks võimalik lähimast kauplusest leida just seal viimase päeva soodustusega saadaval olev kaup. Meie uus lähenemine on hea võimalus pere eelarvelt survet maha võtta,” kirjeldas Raak uusi võimalusi, lisades, et sooduskaupade nimekirja uuendatakse äpis üks kord päevas, keskpäeval.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Minu Arvamus
21. jaan. 2023 06:11
Valitsuse poolt energiahindade tõstmine on ahelreaktsioon, kus nii mõnedki ettevõtted peavad oma tegevust koomale tõmbama kui mitte lõpetama seoses tarbija ostujõu vähenemisega. Enamus ostab vaid hädavajalikku seoses oma vähese sissetulekutega. Kuipalju valitsus selle energiahinna tõstmisega võitis, on küsitav. See on nagu katkenud kett, mis virutab ühe otsaga tarbijale, teise otsaga riigile.