“Oleme Euroopa liidule lubanud, et 2030. aastaks peaks meie teedevõrk olema nõuetekohaselt välja ehitatud. Paraku pole seda eesmärki võimalik kuidagi täita, sest raha selleks lihtsalt pole,” nentis Transpordiameti juht Priit Sauk.
Transpordiameti juht Priit Sauk tõmbas tähelepanu Eesti teedesüsteemi katastroofilisele olukorrale, kuna uus eelarve tõmbab pea kõik arendustegevused lihtsalt nulli. Sauki sõnul on riigiteede võrgu säilitamise optimaalne rahastamisvajadus ligi 200 miljonit eurot aastas, kuid uue riigieelarvega on perioodi keskmiseks ette nähtud vaid 100 miljonit eurot. Rahastus on seega vähenenud lausa poole võrra.
“Olulised teemad, nagu näiteks liiklusohutuse parandamine ohtlike kohtade ümber ehitamisega või teede äärde busside peatamiskohtade rajamine – sellistes ülitähtsates valdkondades ei saa ette näidata mitte midagi. Raha lihtsalt pole,” nentis Sauk TalTechi liikuvuskonverentsil. Transpordiameti juhi sõnul on vajadus teedevõrgu hoidmiseks ja arendamiseks üüratult suurem, kui võimekus seda vajadust täita.
“Kaks kuud tagasi sellel tööpostil alustades vaatas mulle paberitelt vastu kohutav olukord,” tõdes Sauk. “Paarsada miljonit on meie transpordisüsteemist lihtsalt ära kadunud.”
Kui käesoleval aastal on teehoiuks varasema 300 miljoni asemel ette nähtud 200 miljonit, siis aastatel 2024 ja 2025 väheneb see veelgi – ainult 100 miljoni euroni. Transpordiameti juhi hinnangul saame sel aastal veel kuidagi hakkama, aga 2024 ja 2025 tulevad äärmiselt rängad. Veidi optimismi toob alles 2026. aasta.
“Oleme Euroopa liidule lubanud, et 2030. aastaks peaks meie teedevõrk olema nõuetekohaselt välja ehitatud. Paraku pole seda eesmärki võimalik kuidagi täita, sest raha selleks lihtsalt pole,” nentis Sauk. “Praegune riigieelarvega ette nähtud rahastustase ei võimalda meie teedel aastatel 2023 ja 2026 muid arendustegevusi peale kõige põhilisemate. 2024 ja 2025 pole aga ülepea mingeid arendusi ette näha. Tegemist on õigupoolest katastroofilise olukorraga.”
Sauki sõnul ei saa Transpordiamet suve- ja talvetööde tegemiselt allahindlust teha. Külmal hooajal tuleb tagada liiklusohutus, suve jooksul läbi viia aga vajalikud märkide vahetused jms, et teedevõrgu põhiline toimimine oleks tagatud.
“Ka muus osas tahaksime tõepoolest läbi viia häid lahendusi, hoolida nutikate võimaluste rakendamisest ja liiklusohutusest, aga kahjuks meie tänane teedevõrgu kava nende eesmärkide saavutamist ei toeta,” nentis Sauk.
hr.Saukil on õigus
27. jaan. 2023 12:21