Alates 7. märtsist algab Tallinna Vanasadama ja Rail Balticu Ühendava trammiliini rajamine. Kahe aasta jooksul tähendab see kesklinnas olulisi liikluspiiranguid. Kannatlikkus tasub end aga ära, sest uus liin tähendab lisaks mugavamale trammiliiklusele ka ümbritseva linnaruumi uuendamist.


Ligikaudu 2,5 kilomeetrisel lõigul valmib uus trammiliin, mis algab Kivisilla ja Gonsiori tänavate ristmikust ning ulatub kuni Põhja puiesteeni. Kuigi numbrit pole uuele liinile veel antud, võib seda tinglikult nimetada viiendaks. Linlase jaoks on uus trammiliin oluline selle poolest, et hakkab ühendama mere-, õhu-, raudtee- ja bussiväravaid. Seega on tegemist kogu riigi jaoks olulise ühistranspordisoonega.
Muudab kogu ümbritsevat linnaruumi
„Me räägime mitte ainult uuest trammiliinist, vaid kogu uuest linnaruumi konstruktsioonist selles piirkonnas,“ ütles linnapea Mihhail Kõlvart tänasel meediaüritusel. „Uue trammiliini ehitamine on seotud kahe suure projektiga. Jutt on Rail Balticu terminalist ja Linnahalli piirkonnast. Me ei saa rääkida seoses uue trammiliiniga ka vaid sadama ja Linnahalli tulevikust, vaid laiemalt, kuidas me linna merele avame, kuidas me seome Linnahalli merega. Linn peab olema rohkem avatud merele, turistidele, rohkem avatud meie külalistele. Trammilinn loob kindlasti enda ümbruses uut linnaruumi, näiteks uut haljastust.“
Kõlvarti sõnul on oluline ja sümboolne, et trammiliini ehitamine algab just aastal, mil Tallinn on Euroopa roheline pealinn.
Kuigi trammiliini paigaldamine võib välja näha lihtne, eeldab see maa-aluste kommunikatsioonitrasside uuendamist. Ühe suure muutusena on muuhulgas kavas panna jalakäijad Kaubamaja ristmikul taas tunneli asemel maa peal tänavat ületama.

Uue trammiliini rajamine hõlmab üldiselt suurt hulka ümberehitust. Tartu maantee trammiteelt rajatakse pöörang vasakule Gonsiori tänavale. Edasi peaks trammiliin kulgema Laikmaa, Hobujaama ja Ahtri tänavate kaudu kuni sadamaalani. Laeva, Kuunari ja Kai tänavate kaudu läbitakse Sadama A-terminali esine ning Logi ja Rumbi tänavate kaudu liigutakse Linnahalli alt läbi. Kultuurikatla juurde jõudes liitub trammitee Mere ja Põhja puiesteelt kulgeva Kopli suunalise trammiteega.
Valmis 2025. a veebruaris
„Keegi ei väida, et tuleb kesklinnas liiklejate ja ehitustöö piirkonnas elavate või töötavate inimeste jaoks lihtne aeg, aga koos partnerite ja linnakodanike abiga saame hakkama,“ ütles abilinnapea Vladimir Svet. „Plaanime kohtuda ka piirkonna ettevõtjatega, et arutada piirkonnas ehitustöö mõju vähendamist.“ Lisaks korraldatakse sel neljapäeval infojagamise kohtumine kohalikele elanikele.

AS Merko Eesti projektijuhi Tiit Joosti sõnul ehitatakse trammiliini eri lõikudel eri aegadel. Alustatakse 7. märtsist Gonsiori ja Laikmaa tänaval. Pärast trammirööbaste paigaldamist rajatakse 2023. a lõpus ja 2024. a alguses liini kontaktvõrk. 2024. a varasuvest saab juba alustada tänavakatendite rajamist.
„Linnaruum, mis ümber trammiliini ehitatakse, kujuneb küllaltki keerukaks,“ ütles Joost. „Muuhulgas tuleb kolme jalgpalliväljaku jagu maha laduda sõidu- ja kõnniteid.“
Koos käibemaksu ja omanikujärelevalvega kujuneb trammitee maksumuseks ligi 46 miljonit eurot. „Pinge on peal, aga püüame kokku lepitud ajakavaga toime tulla,“ lisas Joost. Valmis peaks kõik tööd saama veebruaris 2025.
Trammiliini ehitamiseks on Euroopa taaste- ja vastupidavusfondist eraldatud 26 miljonit eurot.
Abilinnapea Vladimir Sveti sõnul püütakse hoida tänavaid ja ristmikuid ehituse ajal kinni nii vähe kui võimalik. Infot muudatuste kohta ehituspiirkonna liikluses saab võrgulehelt https://www.tallinn.ee/et/vanasadamatramm Seal avaldatakse muuhulgas pidevalt ümbersõidu skeeme.
Tulge
8. veebr. 2023 19:28