“Riigi otsus lõpetada tasuta ühistranspordi kontseptsioon, ei ole praeguses olukorras õige, kuna täna tasuta ühistransport ei ole ainult võimalus liikuda ühest punktist teise. See on ka universaalne sotsiaaltoetus,” ütles Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart.
Riik on otsustanud kaotada tasuta ühistranspordi. Tallinna linn, kus ühistransport on olnud alates 2013. aastast kõigile linlastele tasuta, seda teed aga ei lähe.
“Mina olen rõõmus, õnnelik. See on ikka väga viis pluss. Praegust on niisugune tunne, et suts käin sugulase pool ära, kes on viletsam ja viin talle igasuguseid asju. Tulen kenasti kolme tunni pärast tagasi,” rõõmustas pealinlane Aime.
“Hästi lihtne on tasuta asjadega ära harjuda, üldse ei väida vastu,” sõnas Mari.
“Kasulik ikka, saab tasuta ju sõita. Ja rongi saab ka kasutada, saab päris kiiresti liikuda,” kommenteeris tartlane Enel tallinlaste tasuta ühistranspordivõimalust.
Üha enam linlasi on hakanud eelistama ühistransporti autole. Oma osa on seal mängida kindlasti ka just tasuta ühistranspordi võimalusel. Viimase aastaga on pealinnas ühistranspordi sõitude arv kasvanud 32 %. Aastal 2022 tegid ühistranpordi kasutajad Tallinnas üle saja miljoni sõidu. Piletisüsteemi info kohaselt kasutab Tallinna ühistransporti keskmiselt ühe kuu jooksul 280 tuhat erinevat inimest.
“Kui siin on inimesed, kes pooldavad tasulist ühistransporti, et sellega parandatakse liinitäituvust, siis ma olen natuke skeptiline. Tallinnas on praegu kõik väga selgelt ära kaardistatud, kus bussid sõidavad ja minu meelest on leitud kõige efektiivsem lahendus. Oleneb ka sellest poliitilisest otsusest, kas me tahame Tallinna linna rohelisemana näidata, kas meil on rohkem sõiduautosid kesklinnas või ei ole. Mina ütlen, et hetkel meie infrastruktuur vist selliseks mahuks valmis, et ühistransport tasuliseks muuta,” rääkis Tallinna Linnatranspordi teenindusdirektor Hannes Falten.
Käesoleval aastal on tasuta ühistranspordi jaoks linna eelarves ette nähtud üle 120 miljoni euro. Tallinna ühistransport ei ole kunagi riigi poolt toetust saanud.
Karin Aanja
16. märts 2023 16:39