“Lõunad otsustasimegi sellepärast ära jätta, et kahjumit rohkem mitte kasvatada. Mõnel korral käis lõunalt läbi vaid kakskümmend inimest ja toitu jäi koguni üle,” ütles Kalamaja kohviku Sesoon üks pidajatest teetöödele järgnenud raskustest.
Abilinnapea Vladimir Sveti sõnul oodatakse piirkonna äride ja ettevõtete esindajaid vajadusel kindlasti linna poole pöörduma, et probleemidele võimaluse korral ka lahendused leida.
Väidetavalt Vana-Kalamaja teetööde tõttu kliente kaotanud väikeäride omanikel on hetkel rasked ajad. Nii näiteks loobus kohe Kalamaja muuseumi kõrval, aadressil Kotzebue 18 tegutsev kohvik Sesoon alates 6. märtsist lõunate pakkumisest. Põhjuseks tuuakse kohviku kodulehel “Kalamajas toimuv liiklus-segadus”, mis olevat mõjutanud väga palju ka äri külastatavust.
“Peale teetööde algust oleme kaotanud ligemale viiskümmend protsenti klientidest,” rääkis kohviku Sesoon üks omanikest Maia Smõslova. Tema sõnul ollakse juba mõnda aega lõunaid pakkudes sellele tegevusele peale makstud. “Kuna meil on nii madalad hinnad, siis teenime lõunate puhul pakutavalt toidult tagasi just volüümi ehk inimeste läbikäigu pealt,” selgitas Smõslova. “Kui aga volüümi pole, siis maksame lõunatele peale.”
Sesooni omaniku sõnul on kohvik peale teetööde algust kahjumisse jäänud. “Lõunad otsustasimegi ära jätta selleks, et kahjumit enam mitte kasvatada,” tõdes ta. Smõslova sõnul tegeletakse praegu cateringi ja erapidude teenindamisega. “Selline tegevus on tasuvam, cateringis on kõrgemad hinnad,” märkis Smõslova. Ka üritatakse olla võimalikult energiasäästlikud. “Neli kuud üritasime ikka vastu pidada, aga lõunad olid nii ebaühtlased – mõnikord käis rohkem inimesi, teinekord aga jäi neid puudu. Mõnel korral käis lõunalt läbi vaid kakskümmend inimest ning toitu jäi kuhjaga üle.”
Toiduraiskamist ei salli
Kohvikuomaniku sõnul tähendas see ka söögikraami riknemist, mis Sesooni personalile üsna uudse nähtusena tuli. “Sellise asjaga, nagu toidu raiskamine, pole me üldse harjunud,” nentis Smõslova. Praegu katsutakse tema sõnul kuni käesoleva aasta augustini ehk teetööde lõpuni lihtsalt ellu jääda. “Eks siis paistab, kuidas edasi läheb,” rääkis ta. Sesooni kodulehel on igatahes optimistlikult lubatud, et sügisel plaanitakse päevapakkumistega taas lagedale tulla.
Paarsada meetrit eemal, aadressil Vana-Kalamaja 7a asuva kohviku Flower omanik ja teenindaja Slava möönis samuti, et peale teetööde algust on väikeäri kaotanud ligemale 52-53 protsenti varasemast käibest. “Mõju on olnud drastiline,” rääkis Slava. Äri omanik leidis, et raskusi on võimendanud ka kommunaalkulude kasv ja tooraine hinnatõus, mis möödunud aasta augustis alanud teetöödega võrdlemisi samale ajale langesid.
“Tahaksime loota, et peame augustini vastu ja asjad hakkavad seejärel paranema,” rääkis Slava, lisades, et ega teist võimalust polegi. “Muidu peaks kohviku ju maha müüma, aga sellele ei taha praegu küll veel mõelda.” Slava sõnul teadis ta pikalt ette, et teetöödega tehakse algust, aga poleks ometi osanud karta, et ehituse mõju on sedavõrd suur. “Probleem on ikkagi selles, et teeremondiga kaasnes ka energia- ja tooraine hinnatõus,” märkis ta. “Inimesed hoiavad praegu kõikjalt kokku ja on ka täitsa arusaadav, miks.”
Jalakäijatele saab ligipääsu tagada, autodega on raskem
Sveti sõnul oodatakse piirkonna äride ja ettevõtete esindajaid vajadusel kindlasti linna poole pöörduma, et probleemidele võimaluse korral ka lahendused leida. “Kui on olemas väga konkreetsed probleemid seoses ligipääsuga, siis tuleb seda kindlasti ühise laua taga arutada,” rääkis Svet. Samas möönis abilinnapea, et kui mure on see, et kliendid ei pääse äridele autoga ligi, siis sellist ligipääsu pole ehitusobjektile kahjuks võimalik tagada.
“Kui aga küsimus on jalakäijate ligipääsus, siis see peab loomulikult tagatud olema. Kindlasti peame jälgima, kuidas seda korraldatakse,” kinnitas Svet. “Kohviku töötajate puhul peab sellele veel eraldi tähelepanu pöörama.”
Abilinnapea sõnul on talle teadaolevalt olnud probleeme ka kauba kohale toomisega, missugune küsimus vajab samuti eraldi tähelepanu.
“Mõnesse kohta ehitaja saab kaubaautot lasta, teise paika aga mitte,” rääkis Svet. Samas märkis abilinnapea, et aru tuleb saada ka ehitajast. “Ehitaja jaoks on objektil toimuv tihe liiklus alati probleemiks. See segab teetöid ja võib ohtu seada nii ehitustöölisi kui neid, kes objektil ringi sõidavad. Rääkimata sellest, et praegu pole ehitusalal tagatud tavaline pinnakate. Seega, kui mõni auto peaks näiteks mõne augu tõttu katki minema, siis tekib küsimus, et kes juhtunu eest lõppkokkuvõttes vastutab?”
Svet: linna on lihtne süüdistada
Abilinnapea meenutas, et Vana-Kalamaja tänava ehitustööd pole esimene ega viimane kord, mil linn tänavaid ehitab. “Teeme seda selleks, et meie linnaruum oleks kaasaegsem, mugavam ja turvalisem,” rääkis ta. Peale tänava restaureerimist hakkab Vana-Kalamaja piirkond abilinnapea sõnul tänu uuenenud ilmele külastajaid hoopis juurde tooma. “Linn investeerib sinna miljoneid eurosid. Tõsiasi, et teetööd eeldavad teatud aja jooksul ka kestvat teede sulgemist, ei peaks ju tegelikult lisaselgitusi vajama.”
Sveti sõnul on linna lihtne süüdistada, aga hoopis produktiivsem on linnajuhtide poole pöörduda ja tekkinud probleemidele lahendusi otsida. “On neid, kes pöörduvad meie poole ning meie püüame esile kerkinud raskused lahendada,” rääkis ta. “Teiselt poolt on neidki, kes lihtsalt ütlevad, et linn on süüdi ja seetõttu me paneme ärid kinni. Mina arvan, et lõppkokkuvõttes on enamikele probleemidele võimalik lahendused leida ja oleme valmis ka ühise laua taha istuma, et erinevaid võimalusi arutada.”
Kalamaja kogukond on Vana-Kalamaja tänava rekonstrueerimist abilinnapea sõnul juba kaua oodanud. Üllatusena ei saanud see tulla ka piirkonna äridele ega seal toimetavatele ja töötavatele inimestele. “Seega – kui tekib probleeme, mida käesoleva ehituse raames lahendada, siis arutame asja ka meelsasti,” kinnitas abilinnapea. Sveti sõnul on linn kõige sellega juba ka aktiivselt tegelenud.
“Nende küsimuste lahendamisega on pühendunult tegelenud Põhja-Tallinna linnaosa valitsus eesotsas selle juhi Manuela Pihlapiga,” tähendas Svet. “Kui kohalikel tekib liiklemisega mingisuguseid probleeme, siis saab kahtlemata ka tema poole pöörduda. Linn keskendub hetkel eeskätt sellele, et lõpetada tähtaegselt kõik vajalikud tööd, nii et augustiks saaks uut renoveeritud tänavat juba nii kohalike elanike kui piirkonna külastajate poolt nautida.”