„Ohutussaartel on ruumi vähe, samal ajal kimavad linnamasinad kuuekümne kilomeetrise tunnikiirusega mööda. Küsimus on eriti problemaatiline seepärast, et meil on siin läheduses koguni seitse kooli. Lapsed lähevad üle tee, jäävad ohutussaartele seisma ning ootavad seal siis tõugeldes ja rabeledes, kuni edasi pääseb. Lugematu arv liiklusõnnetusi ja nappe pääsemisi on toimunud meie liikluses just ohutussaarte tõttu,“ rääkis eile Pärnu maante ja Liivalaia tänava ristmikul toimunud meeleavalduse üks korraldajatest Imre Treufeld.


Eile kogunesid Pärnu maantee ja Liivalaia tänava ristmiku ohutussaartele ligemale kuuskümmend kohalikku elanikku, et juhtida tähelepanu saarte ohtlikkusele. Sõltuvalt saarte suurusest mahutati igale ühele neist ca 5-20 meeleavaldajat, kes kandsid käes plakateid nagu “EI ohutussaartel seismisele!”, “Kas siin on turvaline?” ja “Tahan elusalt üle tee!”. Lisaks käisid rahva seas ringi trummide põristajad ja vilemängijad, kes loosungeid ka valjul häälel rahvale ette skandeerisid.
„Leiame, et ohutussaartel seismine pole mitte ainult ebameeldiv, vaid ka ohtlik tegevus,“ rääkis meeleavalduse üks eestvedajatest ning teemakohase Facebooki ürituse korraldaja Imre Treufeld. Praeguseks hetkeks on FB-üritusega ühinenud juba üle seitsmesaja inimese. „Ohutussaartel on ruumi vähe, samal ajal kimavad linnamasinad kuuekümne kilomeetrise tunnikiirusega mööda. Küsimus on eriti problemaatiline seepärast, et meil on siin läheduses koguni seitse kooli. Lapsed lähevad üle tee, jäävad ohutussaartele seisma ning ootavad seal siis tõugeldes ja rabeledes, kuni edasi pääseb. Lugematu arv liiklusõnnetusi ja nappe pääsemisi on toimunud meie liikluses just ohutussaarte tõttu.“
Küsimuse alla võeti ka fooritsüklite pikendamise vajadus, et aeglasemad inimesed samuti ühe tsükliga üle tee jõuaksid ega peaks jääma tänava keskele liikluse uut raugemist ootama.
Pikem fooritsükkel ja ajaloendurid
„Ohutussaared võivad ju olemas olla, aga probleem ongi just selles, kui aega tee ületamiseks antakse liiga vähe ja inimesed peavad pisikestele platsikestele seisma jääma,“ selgitas Treufeld. „Seepärast aitakski fooritsüklite pikendamine, et ka vanainimesed, lapsevankriga emad või liikumispuudega inimesed ka kenasti üle jõuaksid ega peaks jääma ohtlikele liiklussaartele lõksu. Alustada võiks Pärnu maantee, Suur-Ameerika ja Liivalaia tänava ülekäikudest ja ristmikest.“
Meeleavalduse ühe korraldaja sõnul soovitakse fooritsüklite muutmist selliselt, et jalakäijad ei peaks enam seisma ühegi, eriti kooli ümbruses oleva magistraali ohutussaarel. Seepärast peab neile jääma piisavalt aega, et ületada eelnimetatud magistraalid rohelise tulega. Ka tuleks kõik jalakäijafoorid varustada Treufeldi sõnul ajaloenduritega.
„Meie tänase kogunemise algatajateks ja eestvedajateks on eeskätt kohalikest elanikest lapsevanemad, kellel on konkreetse ristmiku osas reaalne mure seoses just laste liiklemisega,“ nentis ta. „Alguses arvasime, et kohale tuleb vast viis, kõige rohkem kümme inimest. Üritus osutus aga prognoositust hoopis populaarsemaks ning kõik see näitab ühtlasi, kui terav kõnealune probleem õigust ütelda on.“
Tallinna Transpordiameti liiklusosakonna juhataja Andres Urmi sõnul pole ohutussaared üldjuhul ohtlikud – vähemalt juhul, kui nad on rajatud normaalsete mõõtmetega. „Pilt võib pisut teistsugune paista alles siis, kui inimesi juhtub kohal olema väga palju – nagu ristmikul korraldatud meeleavalduse käigus ka näha oli,“ tõdes Urm.
Samas möönis liiklusosakonna juhataja sedagi, et mõned suuremad ristmikud – nagu ka meeleavaldajate tähelepanu alla toodud Liivalaia ja Pärnu maantee ristmiku pealt hästi näha on – vajavad juba lähematel aegadel rekonstrueerimist.
„Nende ehitusest on ju omajagu aega juba mööda läinud,“ nentis Urm. „Rekonstrueerimise käigus vaadatakse ohutussaared ja muu selline kindlasti ka tänapäevase pilguga üle ning uued lahendused saavad vanadest kindlasti tõhusamad olema. Aga neid muudatusi ei saa läbi viia pelgalt liiklusmärgi paigaldamise või asfaldile märgistuse tegemise abil.“
Fooritsükleid juba muudetakse
Suuremate muudatuste realiseerimine linnatänavatel on spetsialisti sõnul pikaajaline tegevus, kuna kõigepealt tuleb teha projekt ning seejärel see ka realiseerida.
„Kindlasti jõuab konkreetne ristmik samuti rekonstrueerimiseni. Tõe huvides peab siiski mainima, et meil on Tallinnas ka selliseid ristmikke, mis vajavad suuremat tähelepanu kui kõnealune Liivalaia – Pärnu maantee ristmik. Osad nendest on jõudnud juba ka ehitusse,“ rääkis Urm.
Liiklusosakonna juhataja juhtis tähelepanu ka sellele, et lisaks ohutussaartele käis aktsioonilt läbi ka fooritsüklite reguleerimise ning jalakäijatele teeületuseks pikema aja võimaldamise küsimus. „Selliste muudatuste läbi viimine on ohutussaartega ristmike ümber ehitamisest tunduvalt lihtsam, sest vajab eeskätt fooriprogrammide ümber tegemist ja seadistamist, kuid mil määral on programmide muutmine võimalik, selgub iga ristmikku eraldi analüüsides,“ kinnitas ta.
Urmi sõnul on paljudel Tallinna ristmikel fooritsükleid juba muudetud viisil, mis tagavad jalakäijatele ka täisteeületuse. „Liivalaia-Pärnu maantee ristmik võimaldab juba praegugi täisteeületusvõimalust,“ märkis ta. „Just selleks need ohutussaared seal ongi, et kui keegi tõesti üle ei jõua, siis saab seal rohelist tuld oodata. Kui me hakkaksime seal fooritsükleid veelgi pikendama, siis hakkaks see negatiivselt mõjutama juba ka teisi liiklejaid, sealhulgas ka ühistransporti.“
Samas kinnitas meeleavalduse üks eestvedajatest Imre Treufeld, et kuni olukord ei muutu, siis kavatsetakse nende meeleavaldustega ka jätkata. „Esialgu juhime tähelepanu just siin Liivalaias toimuvale, aga ootame aktiivseid kodanikke ka teiste ohtlike ristmike olukorrale tähelepanu juhtima. Kõik ikka selleks, et meie tänavad muutuksid jalakäijatele turvalisemaks.“
Indrek - sa oled vastutav LÕ tekkel
25. mai 2023 03:33Arvan...
25. mai 2023 07:53selles on sul õigus
27. mai 2023 02:02