Isejuhtivate sõidukite arendaja Clevon ja Leedu juhtiv toidupoekett IKI laiendavad oma koostööd. Alates tänasest toovad nad tänavatele Euroopa esimese igapäevateenust osutavate robotkullerite masinapargi, mida opereerib viimase miili vedude platvorm LastMile.
Vilniusest sai esimene linn Euroopas, kus robotullerite masinapark toimetab toidutellimusi kohale tiheda liiklusega kesklinna sõiduteedel. Teenus on juba saadaval – kolm Clevoni robotkullerit toimetavad ostud kätte ilma juhita ja vähendavad sellega kojuveo hinda. Tellimused võetakse peale IKI toidupoest Mindaugase tänaval ning need viiakse otse kliendi ukseni kesklinna piirkonnas.
Toidukaupu vedavad robotkullerid kasutavad pealisrakendusi, millel on erinevates suurustes lukustatavad kambrid nii väiksemate kui ka suuremate tellimuste veoks. Kokku suudavad kolm masinat korraga klientidele viia kuni seitse tellimust.
Pilootprojekt oli edukas
Eelmisel aastal toimunud pilootprojekti raames kasutas LastMile ühte Clevoni robotkullerit Vilniuse Balsai linnaosas. Tegu oli esimese mehitamata robotkulleriga Leedus, mis sõitis avalikel teedel ja pakkus tarneteenust klintidele. Kolme kuuga läbis CLEVON 1 ligikaudu 2000 kilomeetrit ning saavutas häid tulemusi erinevates ilmastiku ja liiklusoludes.
LastMile’i tegevjuht ja kaasasutaja Tadas Norušaitis tõdes, et katseprojekt tasus end ära, sest kliendid olid innukad innovatsiooni proovima ning andsid uudsele teenusele hindeks viiepallisüsteemis 4,8. “Samuti nägime, et meil on võimalik veelgi tõhusamalt ja paindlikumalt kaupu vedada ning tänu täiselektrilisele lahendusele vähendame ka keskkonnamõju. Pärast õnnestunud testi, astume järgmise sammu – esimest korda Euroopas, saavad kolm autonoomset sõidukit osaks kesklinna igapäevaliiklusest. Me usume, et need robotid annavad meile suure eelise kojuveo valdkonnas, sest kliendid saavad oma tellitud kauba kiirelt kätte isegi kesklinnas ja tipptunnil. Kiirus on üks olulisimaid kriteeriume ostlejate jaoks, kui nad valivad kojutarne viisi – ligi 95% meie klientidest ostavad kaupu, mille puhul soovitakse tarnet mõne tunni jooksul,” tõdes ta.
Eelmise aasta pilootprojekt tõestas ka, et robotkullerid suudavad sõita erinevates tingimustes – vihmas, kruusateedel, lumes ja läbi lompide. IKI Lietuva tegevjuhi Nijolė Kvietkauskaitė sõnul on Leedus e-kaubanduse turg väga elav, seega on oluline alati üks samm eespool olla: “Tänapäeva ostleja ootab veelgi sujuvamat ostukogemust ja meie pakume seda julgete tehnoloogiliste lahenduste abil, nagu näiteks autonoomsed poed ja autonoomsed sõidukid, mis toimetavad ostud kohale kiirelt, ohutult ja mugavalt. Lubame oma klientidele, et oleme jätkuvalt Leedus teerajajad, tutvustades jaemüügi innovatsiooni lahendusi, mis loovad veelgi parema kasutajakogemuse.”
Clevoni tegevjuht Sander Sebastian Agur rõhutas, et koostöö REWE gruppi kuuluvate IKI ja LastMile’ga on ettevõttele oluline: “Meie meeskond tõestab jätkuvalt, et autonoomsed tarned on siin, et jääda. Me laiendame oma tegevust ühe sõiduki opereerimiselt masinapargile nii Euroopas, Ameerika Ühendriikides kui ka Lähis-Ida piirkonnas. Clevon oli esimene Euroopas, kes sai 2020. aastal loa mehitamata sõidukite opereerimiseks avalikel teedel. Nüüd teeme taas ajalugu, olles esimesed, kes kasutavad ärilistel eesmärkidel robotkullerite masinaparki Euroopa sõiduteedel, siinsamas Leedus. See on alles algus!”
Kõige tähtsam on ohutus
Alates 27. juunist toimetavad mehitamata robotkullerid kaupu kohale suuremas ja palju liiklusrohkemas piirkonnas kui katseprojektis. Maksimaalse ohutuse tagamiseks liiguvad robotkullerid kiirusega kuni 25 km/h. Tänu 360-kraadisele kaamerasüsteemile ja spetsiaalsetele anduritele suudavad nad tänavatel ohutult liikuda ning nende tööd jälgivad reaalajas robotkullerite teleoperaatorid. Teisipäeval toimunud avaüritusel näitasid sõidukid oma navigeerimisoskusi sõites ümber takistuste ilma vigadeta. Mehitamata kojutarne CLEVON 1 robotkulleritega on tasuta. Pärast tellimuse esitamist saavad kliendid tekstisõnumi, mis teavitab neid roboti saabumisest, ning koodi, mis avab nende ukse.