“Puuetega inimestel on oluliselt suuremad piirangud ühiskonnaelus osalemisel kui tervetel ja töövõimelistel inimestel. Uue piirangu lisamisel kitsendab riik veelgi rohkem puuetega inimeste võimalusi ühiskonnaelus osalemisel, sh tööl käimisel,” kirjutas Puuetega Inimeste koda oma pöördumises.
Koda tegi juuli alguses mitmele ministeeriumile pöördumise, kus tõi välja, et planeeritav automaksu kehtestamine asetab vähenenud töövõimega ja puudega inimesed keerulisse olukorda, kuna sageli on ainukeseks liikumise tagamise võimaluseks isikliku auto omamine, kirjutas ERR.
Tervele inimesele luksuskaup, puudega inimesele hädavajalik liikumisvahend
Puuetega inimeste jaoks pole auto luksuses, vaid eluks hädavajalik liikumisvahend. Sellega tagatakse endale või puudega lähedasele ligipääs tööle, kooli, arsti juurde, poodi ja muudesse vajalikesse kohtadesse. Eriti keerulises olukorras oleksid automaksu kehtestamisel just need puudega inimesed, kes elavad hajaasutusega piirkonnas.
Kui puudega inimene, kes saab juba kohalikust omavalitsuses sotsiaalabi, näiteks toidupangast 10-20 euro eest toiduaineid, siis temale oleks automaksu kehtestamine (isegi kui see on 10 eurot kuus) suur väljaminek, leiab koda.
“Auto soetamine on sedavõrd kallis, et ei ole võimalik soetada uut autot ning kogutakse raha kasutatud auto soetamiseks. Kui lisandub tuhandetesse eurodesse ulatuv esmaregistreerimise tasu, siis inimene võib sattuda olukorda, kus autot ei soetatagi ja ta satub keerulisse olukorda.”
Toetus võeti ära aga automaks pannakse peale täie rauaga
Ministeeriumitele saadetud pöördumises märgiti, et sageli tuuakse puuetega inimeste transpordi murede lahendamisel näiteks, et puudega isik võib kasutada sotsiaaltransporti tööl käimiseks. „Kahjuks pole sotsiaaltransport kohalikes omavalitsustes ühetaoline ja ei kata puuetega inimeste vajadusi transpordi kasutamisel. Näiteks Tallinnast Viimsisse tööle käimiseks sotsiaaltransporditeenust kasutada ei ole võimalik,“ seisis pöördumises.
Lisaks kaotati selle aasta 1. jaanuarist ära töötukassa poolt makstav töölesõidutoetus vähenenud töövõimega inimesele. „Harvad ei ole ka olukorrad, kus inimestele sätestatakse mahu- ja ajapiirangud sotsiaaltranspordi kasutamisel, kuigi sotsiaalhoolekande seaduse alusel on inimesel õigus saada sotsiaalteenuseid vajaduspõhiselt,“ kirjutas Puuetega Inimeste Koda oma pöördumises.
Invamärk autol ei määra vajadusi erisuseks
Samuti tegi Puuetega Inimeste Koda ministeeriumitele ettepaneku vabastada neid maamaksust. Rahandusminister Mart Võrklaev rääkis Delfile, et kindlasti võetakse neid küsimusi väga tõsiselt ja suheldakse veel sihtgrupi esindajatega. Samas oli aru saada, et pigem seda võimalust ei nähta, kirjutas Delfi.
Võrklaev tõi näiteks, et oleme kõik ju näinud väga luksuslikke autosid, mis sõidavad ringi invamärkidega. „Kas on alati põhjendatud, ei tea..“ ütles ta ning lisas, et ei saa ka eeldada, et kel tervisega probleeme, sel on kindlasti väike sissetulek ja vajadus erisuseks.
töllmokk
26. juuli 2023 19:53