Kavandatav automaks on tekitanud lahkhelid valitseva Reformierakonna rahandusministri Mart Võrklaeva ja kliimaministri Kristen Michali vahele. Nimelt ei toeta Michal automaksu sisse seadmist praegu välja pakutud kujul ehk sisuliselt omandimaksuna, mille peamine eesmärk tuua riigikassasse 120 mln eurot lisatulu.
Teatavasti kavatsetakse maksustada iga auto sõltumata, kas tegemist on valdavalt seisvaga, millega vanapaar mõned korrad aastas seenele veereb või igapäevase tarbesõidukiga. Kliimaministeerium aga sooviks, et maksustamise aluseks oleks CO2 näit – seda nii iga-aastase kui sõidukite registreerimise maksu puhul. Ei tasuks ka unustada, et rahandusministeeriumi variandis nähakse ette, et registreerimismaksu maksaksid auto nii esimene kui teine omanik Eestis.
Kristen Michal kritiseerib, et kui automaks välja pakutud kujul ellu viidaks, tuleks riigil hakata ostma kümnete miljonite eest juurde lisaheitmekvoote. Millega n-ö gigantide heitlus lõpeb, on raske ennustada, kuid ühte võib kindlalt väita: CO2 põhise maksustamise puhul saab väiksema sissetulekuga elanikkond ilmselt suurema laksu kui rahandusministeeriumi variandi puhul.
Kuigi automüüjad, nagu ka pangad hõõruvad Michali ettepanekute peale rõõmust käsi, pole praeguses majandussurutises paljudel siiski võimalik vana auto asemel uut ja keskkonnasäästlikku liisida. Kristen Michal osundab, et automaks peaks viima autopargi uuenemise suunas, ja kirub et sõidetakse vanadega. Paraku ei ütle ta aga, kust kohast peaksid inimesed võtma lisasissetuleku uute jaoks.