Uurisime kooliaasta eel linlastelt, milline on hea õpetaja ning kuidas säilitada lastes uudishimu ja õpirõõmu, mis pahatihti kipub aastate jooksul hajuma.
Meelelahutaja Artur Raidmets: Õpetaja peab olema range, järeleandlikkus kõiges pole teretulnud
Hea õpetaja on see, kes suudab õpilastes aine vastu huvi tekitada. Ta peaks olema fanaatik ehk nn müügimees oma aine osas, aga samuti meeletult hea suhtleja. Loomulikult peab õpetaja olema ka piisavalt range – see, kui sa annad kõiges järele ja ütled “olgu, ma ei pane sulle kahte” või “lasen su seekord läbi” ei ole hea õpetaja tunnusmärk.

Minu mõlemad lapsed on lõpetanud Vanalinna hariduskolleegiumi ja sealt on tuua palju näiteid, kuidas õpetajad on ühtlasi isiksused. Oma aines on nad ranged, aga samas tegelevad, ja jõuavad iga õpilaseni. See on pedagoogi jaoks muidugi kohutavalt raske, aga midagi ei ole teha: õpilasi tuleb võtta nagu oma lapsi. Ei tohi olla despootlik, närida pisiasjade kallal, ja iseäranis ei tohi noort inimest alandada või teda teiste ees hurjutada. Paraku on mul endal kooliajast ka paar niisugust kogemust.
Gustav Adolfi gümnaasiumi direktor Henrik Salum: Traagiliseks muutub asi, kui inimene ei sobi õpetajaks, aga on veendunud oma headuses
Hea õpetaja on eelkõige oma aine entusiast ning oskab ühel või teisel moel selle põnevaks teha. Ideaalsel õpetajal peaks olema ainealaseid teadmisi, kuid kindlasti on olulised ka inimlikud omadused: avatus, sõbralikkus, nõudlikkus, järjepidevus ja -kindlus. Nii et heas õpetajas saavad kokku kombinatsioon pedagoogilistest oskustest ja inimlikest omadustest.

Õpetajaamet on nagu mis tahes elukutse – üks osa on loomulik anne või talent, aga võib-olla veel olulisem on “harjutamine teeb meistriks” pool. Kõiki neid nüansse annab õppida ja arendada. Mõni on väga tugev oma ala spetsialist, aga aine edasi andmine on tal mingil põhjusel nii keeruline, et inimene lihtsalt ei sobi õpetajaks. Traagiliseks muutub asi siis, kui inimene ei sobi oma omadustelt õpetajaks, aga ta ise on veendunud, et on hea õpetaja.
Kui sa õpetajana lähed tundi nii, et silmad säravad, oled entusiastlik ja näitad välja, et sulle meeldib see, on eeskuju nakatav.
Kasvatusteadlane Tiiu Kuurme: Tuim, igav, vaimselt surnud ja võimukuulekas inimene ei sobi õpetajaks
See, milline on hea õpetaja, oleneb õpilase vanusest. Noorem laps vajab sooja, kaitsvat ja maailma vastu huvi äratavat õpetajat, kes võtab ette ebatavalisi asju, paneb lapsed tegutsema ja vastutama. Vanemate õpilaste puhul on esiplaanil intellekti äratamine, iseseisva mõtlemise arendamine ning eneseteadvuse ja -väärikuse soodustamine.
Õpetaja võiks teha lastele selgeks, mis on võim, ideoloogiad ja sõltuvused, ning õpetama neist vabanema. Õpetus ei tohi olla igav ja vähenõudlik, noor peab saama pingutuse ja eneseületuse kogemuse. Hea õpetaja on alati ka kasvataja, kuigi tänane ametlik agenda seda mõistet enam oluliseks ei loe. Ja veel on hea õpetaja ühiskonnatundlik ja tajub ajastu vaimu mõjusid noortele.

Tuim, igav, vaimselt surnud ja võimukuulekas inimene on õpetajaametisse sobimatu. Ehk siis keegi, kes ei taju inimest ja ajastu vaimu ega tunne last. Halb on pedagoog, kel puudub mängulisus ja mõistmine.
Mu enda lemmikõpetaja oli Eesti kõigi aegade parim emakeeleõpetaja Vello Saage, legend juba eluajal. Tema sõnum oli inimlikkus ja armastus, vaimuvärava avamine olulise äratundmiseks. Temalt sai õppida, kuidas olla vaba vaim, unustamata südametunnistust.
Näitlejanna Anne Veesaar: Hea õpetaja on stand-up näitleja
Hea õpetaja peab olema usaldust tekitav, loomulikult suure teadmiste pagasiga, ja mitte ainult oma aines. Tema maailmapilt peab olema avar ja huumorimeel paigas. Ka välimusele tuleb rõhku panna, sest seda jälgivad õpilased hoolega.

Hea õpetaja on tegelikult stand-up näitleja – see nõuab tõsist kohalolekut, et hoida publikut 45 minutit peos. Arvan, et olen olnud nii 32. keskkoolis teatriõpetust andes kui ka Kullo huvikeskuses teatriringi juhendades päris hea õpetaja. Usun, et lapsed õpetasid mind rohkemgi kui mina neid – nad ei kujuta ettegi, kui palju nad mulle erialaselt juurde andsid! Aga kas raskem on seista laval publiku või koolis õpilaste ees – usun, et õpetaja elukutse on siiski raskem, sest sa vastutad noorte inimeste eest.
Peab ettevaatlik olema, mida ja kuidas rääkida ning millist maailmataju ja ellusuhtumist õpilastele süstida. Mu enda lemmikõpetaja oli Tallinna 32. keskkoolis klassijuhataja Heljo Viires. Lavakunstikateedri päevil oli mu lemmikõppejõud aga mõistagi kursuse juhendaja Merle Karusoo.