“Kui ööbussi ei käiks, siis peaksin tellima väga kalli takso. Bussisõit hilisel tunnil on ikka tõeliselt tänuväärne võimalus,” leiab ööbussis sõitev Kärt. “Ebaturvaliselt pole ma ennast ööbussis kunagi tundnud, pigem on ikka lõbus ja huvitav.”
Vesteldakse elavalt ning kiigatakse aeg-ajalt väljumisaegu kuvava tabloo poole – nimelt sõidavad Tallinnas sellest suvest ööbussid, mis annavad peolistele või lihtsalt hilja peale jäänud linlastele nädalavahetusel võimaluse keskööst varahommikuni soodsalt koju pääseda. Viimased kuud on ka näidanud, et öiste bussidega sõidetakse tõepoolest ohtralt ning linlased kasutavad uudset võimalust suure rõõmuga.
Mustamäel elav Kärt on jõudnud suve jooksul juba mitmeid kordi ööbussiga koju sõita. Noore naise sõnul annab öine aeg muidu üksluisele sõidule kohe väikese “vürtsi” juurde. “Ega see öine sõitmine pole päris samasugune nagu päeval,” nendib ta. Pisut hilja peale jäänud sünnipäevaline ootab Balti jaamast Mustamäele viivat liini, endal käes avatud raamat. Küsimuse peale, mis selle sõidu siis nii eriliseks teeb, naeratab naine kavalalt. “No nähtud on kontserte ja koguni võimlemiskavasid,” muigab ta. Samas kinnitab neiu, et ebaturvaliselt pole ta end ööbussis kunagi tundnud: “Pigem on ikka lõbus ja huvitav.”
Öine avarii tekitab ärevust
Korraga algab bussipeatuses sagimine: kell saab üks ning kuuenda peatuse ees avab uksed ööbuss number 91. See liin viib öised reisijad läbi kesklinna ja Kristiine Balti jaamast Mustamäeni. Teiste seas astub bussi Kärt, kes võtab istet akna all ning avab taas raamatu.
“Kui ööbussi ei käiks, peaksin tellima väga kalli takso. Tõeliselt tänuväärne võimalus ikka,” märgib ta. Seejärel süveneb naine taas lugemisse, laskmata end segada ümberringi vestlevatest ja naervatest reisijatest. Balti jaamast välja sõites on bussis ligemale kümme inimest, kusjuures iga uue peatusega tuleb neid üha juurde. Näha pole aga kedagi, kes liigselt kära teeks või kaasreisijaid tülitaks: ööbussis valitseb igati meeldiv atmosfäär.
Paraku ei jõuta veel kuigi kaugele, kui buss äkki seisma jääb – tuleb välja, et on juhtunud avarii, mis liikluse täielikult sulgeb. Buss seisab ummikus ning inimesed muutuvad ärevaks. Kui uksed lahti tehakse ning inimestel palutakse maha minna, hakkavad nad murelikult sumisema. Kuulda on, kuidas keegi tütarlaps bussi eesotsas juhile kurdab: “Aga kuidas ma nüüd koju saan? Mul ei ole seda kahtkümmet eurot, et takso võtta!”
Ometi ei saa tumedapäine bussijuht Irina teha muud, kui ainult nõutult käsi laiutada – kui tee on kinni, siis tee on kinni ja pole midagi parata! Murelik tütarlaps astub koos teistega bussist maha ja jääb ärevalt ootama. Õnneks ei jõua keegi veel kuigi kaugele minna, sest juba jõuab kohale politsei ning teel tekkinud segadus likvideeritakse minutite jooksul. Ööbuss avab taas uksed ning öine sõit läbi linna jätkub. Kõik hingavad kergendatult ja peagi täidab sõidukit taas lõbus, aga rahulik kõnekõmin. Ühtegi märgatavalt joobes või muidu tülikalt käituvat reisijat ei hakka endiselt silma. “Üldiselt on ööbussi juhtimine väga sujuv ja rahulik töö – enamasti meil selliseid asju nagu tänane avarii ei juhtu,” kommenteerib intsidenti bussijuht Irina. Öised sõidud ei hirmuta naist tema sõnul sugugi, pigem vastupidi! Tegemist on mõnusa vaheldusega päevasele tööle.
Ka öised reisijad leiavad sama. “See on ju lihtsalt suurepärane võimalus koju saada,” ütleb koos sõbraga Tõnismäe peatuses bussi astuv Enrike. Ööbussireisijate summ paistab koosnevat eeskätt nooremapoolsetest inimestest, aga näha võib ka vanemaid sõitjaid. Samuti üht ema, kes umbes kümneaastase tütrega bussi tagumises reas istub. Lapse pea on ema käevangus ja silmad suletud. “Oleme sõpradega juba tükk aega rääkinud, et ööbussi oleks väga vaja,” lausub Enrike. “Olen seda võimalust sel suvel pidevalt kasutanud. Ööbussiga sõitmine on oluliselt odavam kui taksoga koju minna.”
Ööbussireisijate summ paistab koosnevat eeskätt nooremapoolsetest inimestest, aga näha võib ka vanemaid sõitjaid.
Tallinna ööbussid hakkasid sõitma juba mais ning need veavad reisijaid esialgu kavandatud 17. septembri asemel koguni oktoobri lõpuni. Pärast seda otsustab linn, kas sõidud jätkuvad ka sügisel ja talvel.
“Kindlasti on tegemist väga vajaliku teenusega, mis võikski käima jääda,” leiab Koidu peatuses bussi astunud Heidi, kui temalt asja kohta pärida. Uudsest võimalusest kuulis naine alles hiljaaegu. “Nüüd siis mõtlesingi, et proovin selle asja ära. Ei raiska Bolti peale raha, lähen ööbussiga. Kusjuures kõik on väga kenasti kulgenud. Kindlasti tahan ka tulevikus seda võimalust kasutada!”
Lisaks linlastele võib ööbussis kohata kaugemaltki pärit rahvast – näiteks prantslast Matthew´d, kes tuli Eestisse paariks kuuks, et töötada ühe arvutimängu arendamise juures. Ometi sai temagi oma eestlasest sõbra käest ööbussidest kuulda. “Ilma selleta peaksin takso tellima, ööbuss säästab tublisti mu rahakotti,” ütleb ta. “Ka minu kodulinnas sõidab ööbuss, aga see käib vaid üheni öösel.”
Praegu Tallinnas katsetatav tihe ööbussigraafik teeb Matthew` sõnul tema kodulinna öistele transpordioludele igatahes silmad ette. “Mulle tundub, et see annab linlastele suurepärase võimaluse liikuda,” mainib ta. “Usun ka, et siinsed bussid on öösiti turvalised – näete ju isegi, kui rahulik siin praegu on!”
Kell läheneb poole kahele ja buss on juba tihedalt rahvast täis. Kõik iste- ja seisukohad on hõivatud ning välja pääsemiseks peab hakkama juba varakult läbi inimsumma uste poole trügima. Õnneks pole see siiski liiga raske, sest ööbussi kogunenud inimesed käituvad igati viisakalt ja on kõigiti meeldivad sõidukaaslased.
Vandaalitsemisi pole aset leidnud
Ka ööbussidega katsetamise perioodi sai 29. oktoobrini pikendatud just seepärast, et algset eelarvet tehes arvestati muu seas vajadusega likvideerida võimalike vandaalitsemiste tagajärgi. Õnneks pole selle järele veel vajadust tekkinud. Esialgne kogemus näitab hoopis, et ööbussid on linlaste seas aktiivses kasutuses ning inimesed peavad end üleval nii, nagu üks linnakodanik seda tegema peabki – teistega arvestades ja oma ümbrust hoides.
Mustamäele jõudes hakkab buss kiiresti tühjenema ning lõpp-peatuses kaovad viimasedki reisijad öösse. Korraga on bussis imelikult vaikne ja linn näib veidralt tühjana – vahepealses melus läks lausa meelest, et tegelikult on ju öö ning suurem osa inimestest magab juba ammu kodus.
Tagasi sõites enam melu ei teki. Vaid üksikud öised seiklejad tulevad siin-seal peale ja lähevad siis jälle maha. Samas on uuesti Balti jaama jõudes ööbusside peatustesse endisega võrreldes veelgi rohkem rahvast kogunenud ning buss läheb uuele ringile – ikka selleks, et uut laari reedeõhtuseid pidulisi turvaliselt ja tasuta linna keskusest kodudesse viia.
Kõige rohkem sõidavad reisijad ööbussidega Mustamäele
- Enim sõidavad inimesed ööbussidega reede ööl vastu laupäeva ning laupäeva ööl vastu pühapäeva.
- Neljapäeva öö vastu reedet on vähem populaarne, saavutades kõigest veerandi sõitjate arvust võrreldes ööga vastu laupäeva või ööga vastu pühapäeva.
- Kõige populaarsemad liinid on 91 ÖÖ Balti jaam – Mustamäe ning 94 ÖÖ Balti jaam – Lasnamäe liinid. Nendel liinidel sõitis augustis 67% ööliinide kasutajatest.
- Kõige ebapopulaarsem on 93 Pelguranna liin. Selle liiniga sõitis kõigest 14% augusti ööliinide kasutajatest
- Kõige populaarsemad on kella 00.30 ning 1 väljumised, kuid kuni kella 3-ni kasutatakse ööliine aktiivsemalt võrreldes hilisemate väljumistega. Populaarsematel väljumistel on buss läinud üksikutel juhtudel inimesi täis, kuid regulaarselt on neil väljumistel pigem istekohad täis ning leiduvad mõned seisjad.
- Võrreldes juunikuu andmetega oli augustis rohkem ööliinidel sõitjaid.
- Intsidentide kohta ööliinidel ei ole infot linnani jõudnud. Ööliinidel sõitjad on pigem rahulikud ning viisakad.
- Bussid püsivad enamjaolt graafikus mõningate eranditega.
- Ööbusside sõitmisaega on pikendatud oktoobri lõpuni ning nendega saab reisida endiselt ööl vastu reedet, ööl vastu laupäeva ning ööl vastu pühapäeva.
Ööbussid väljuvad iga poole tunni tagant
- Ööbussiliinide alguspunkt on Balti jaamas maakonnaliinide peatuses.
- Bussid väljuvad reedest pühapäevani kella 00.30 kuni kella 5 hommikul 30-minutilise intervalliga.
- Bussiliin nr 91 sõidab Mustamäe, nr 92 Väike-Õismäe, nr 93 Pelguranna ja nr 94 Priisle suunal.
- Bussid teenindavad liine mõlemas sõidusuunas ja pärast sihtkohata jõudmist sõidavad Balti jaama tagasi.
- Tallinlastele on sõit tasuta, teistele kehtib tavapärane piletihind. Sõiduplaanid leiab bussipeatustest ja veebilehelt http://transport.tallinn.ee.
- Ööbusside katseprojekt kestab 29. oktoobrini. Praegu viiakse kasutajate seas läbi küsitlust, et saada teada, millised on linlaste ootused ja soovid öiste bussisõitude edasise saatuse osas.
Silvi
22. sept. 2023 10:33