"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
VIDEO. Kardioloog: Inimese elustiil on südame tervises number 1 (1)
11. november 2023
Südametervist mõjutab meie elustiil, muu hulgas ka see, mida sööme. Kuvatõmmis

Kuidas teie hoiate oma südame tervist? Kõige olulisem on siinkohal toitumine ning kehaline koormus.

Eluviisi mõjust tervisele, tuleb välja aga üks paradoks. Nimelt madalama haridusega inimesed liiguvad rohkem, kuid väiksema sissetulekuga inimesed on kehvema tervisega. Kõik see ning enamgi veel, on arstidel ja teadlastel südamel, sestap toimuski Tallinnas südame tervisele keskenduv konverents.

Tervis algab söömisest. Aga mida siis süüa? Südamearstid üle maailma soovitavad järgida Vahemere dieeti: rõhk pähklitel, puu- ja köögiviljadel, taimsetel rasvadel ja ürtidel. Vähem on teada põhjamaine dieet: must leib, rapsiõli ja kala, mis toovad alla vererõhu, kolesterooli ja kehakaalu. Kindlasti tuleb vähendada soola tarbimist.

“Oluline on, et Eestis on nüüd perekondliku hüperkolesteroleemia register, järjest rohkem näeme inimesi, kellel on ülikõrged kolesteroolinäitajad, kellel on geneetiliselt diagnoositud, miks, milline geen põhjustab selliseid haigusi ja seal me saame aidata infarkti, insulti ära hoida, nende risk on umbes 17–20 korda suurem kui tavainimesel ja seal uued ravimid tulevad palju appi,” ütles PERH-i südametervise ülemarst Margus Viigimaa.

Ka kääritatud köögiviljad, hapukapsas ja -kurk, kimchi ja miso tugevdavad seedimist, parandavad südametervist, luid, leevendavad allergiat, mõjuvad hästi vaimsele tervisele. Teise riskitegurina ütlevad kardioloogid, et pikaajaline istumine suurendab vererõhku, trombiohtu, lupjumise tõenäosust ja kahjustab lülisammast.

Kui mul on soodumus olla ülekaaluline, mida ma siis teen, ma püüan küll liikuda, aga kehakaal ikka alla ei lähe, kas ma pean siis pöörduma uute ravimite poole, et mul hakkaks söögiisu vähenema?

“Igal juhul, kui isegi kaal ei vähene, liikumisest on abi. Meil on ülekaalulisi inimesi, kes on terved ja tähtis on ikkagi tervislike eluviiside järgimine, tervislik, mitmekülgne söök, vähem punast liha, rohkem taimseid rasvu sisaldavaid toite, kerge ülekaalulisus alati eriti riski ei suurenda, aga peaks ikka pürgima normkaalu juurde, ” ütles PERH-i kardioloog Martin Serg.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Tõdemus
11. nov. 2023 14:37
Kuigi ravitseja juurde pääsemisega olgu siis oma ihu- või hingehädasid tohterdama või kasvõi lihtsalt niisama nõu küsima on meil olukord hetkel kehvemgi kui kiviajal šamaani jutule saamisega, siis vähemalt lugemisoskustega inimeste jaoks pole seda enam väga vajagi, internet ja meedia lausa kubisevad igasugustest nõuannetest, mida järgides isegi surm enam kellelegi nii hirmus ei tundu nagu kunagi varem pääsemisega ja surnuaia aia tahagi matmistki pole vaja enam karta, kui tuha lihtsalt mistahes lähimale muruplatsile laiali võib külvata.