"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Linnatranspordi juht Kaido Padar: Bussijuhtide uus palk pani ka Soomes rooli keeravaid juhte huvi tundma, kuidas tagasi tulla (1)
23. november 2023
Linnatranspordis on kokku 1500 ühistranspordi juhti. Foto: Ilja Matusihis

Kui olime uues kollektiivlepingus ja palgatõusus kokku leppinud, siis hakkasid tulema telefonikõned Soomestki, et kuidas saaks Tallinna bussijuhiks tulla. Ligi 30 kõnet tuli Eestist. Meie võtame nad vastu, sest vaatamata bussijuhtide palga tõusmisele Eesti keskmisele tasemele on meil ikkagi 60 juhti puudu,“ rääkis pärast transporditöötajate ametiühinguga kollektiivlepingu sõlmimist Tallinna linnatranspordi juhatuse liige Kaido Padar.

Kollektiivlepingu allkirjastamine.
Pilt: TLT

Kollektiivlepinguga tõuseb bussi-, trolli- ja trammijuhtide keskmine palk 2024. aastal 15% ehk 1620 eurolt 1850 euroni. Leppe allkirjastasid Tallinna linnavalitsuse istungisaalis linnapea Mihhail Kõlvarti juuresolekul Kaido Padar, transpordi- ja teetöötajate ametiühingu esindaja Sergei Logvinenko ning Eesti raudteelaste ametiühingu usaldusisik, bussijuht Natalja Severjanina-Tsõplakova.

Kollektiivlepingu peamine kokkulepe saavutati bussi-, trolli-, trammi- ja sotsiaaltranspordijuhtide tunnitasu osas, kus rakendatakse 1. jaanuarist 2024 palgatõusu 15%.

Padari sõnul on linnatranspordis kokku 1500 ühistranspordi juhti ning kõik nad väärivad seda, et nende keskmine palk oleks Eesti keskmise palga lähedal. See aitab parandada teeninduse kvaliteeti ning veelgi rohkem reisijaid teenindada.

„Päevas teenindame ligikaudu 377 000 reisijat ning see näitab, kui suur vastutus langeb meie töötajate õlgadele. Tänu linna vastutulekule saame ligikaudu üheksa miljoni euro ulatuses tõsta ka bussijuhtide palka,“ lausus ta.

Koolitused ja kursused

Padar tõi välja, et linnatransport on alustanud ka uute bussijuhtide koolituste kinni maksmist. „Üks koolitus maksab 1800 eurot, kuid kui inimene on selle läbi teinud, siis tuleb ta kindlasti meile tööle ning on firmale väga lojaalne. Praegu juba läbib ligemale 30 uut juhikandidaati seda koolitust ning see leevendab peagi ka meie juhtide põuda,“ mainis ta.

Kollektiivlepingu allkirjastamisel, esiplaanil abilinnapea Vladimir Svet.
Pilt: Albert Truuväärt

Linnatransport soovib järgmisel aastal pakkuda ka sõitjatele senisest veelgi paremat teenindust. Kui sel aastal laekub kuu jooksul keskmisel 270 kaebust ning paarkümmend kiitust, siis bussijuhtide täiendava koolituse abil loodetakse, et neid kaebusi jääb veel vähemaks. Ainuüksi sel aastal koolitatakse täiendavalt 750 juhti.

„Samuti soovime parandada juhtide puhketingimusi. Meil on küll üle linna 32 lõppjaama, kus juhid saavad pisut puhata, kuid uue veeremi ja liinide lisandumisel soovime ka selles vallas edasiminekut,“ ütles Padar.

Tunnustus juhtidele

Sergei Logvinenko sõnul juhid ootasid seda palgatõusu juba ammu ning aitasid igati ka lepingu sõlmimisele kaasa. Palju on uusi juhte ning veelgi rohkem on neid juurde tulemas koolituste kaudu. „Tööle tulles neil igatahes silmad säravad ning tahe kohe liinile minna on suur. Viimase kahe-kolme aasta jooksul on olnud märgatav edasiminek ka töötingimuste osas,“ kinnitas ta.

„Ka meile on lisaks palgatõusule tähtis, et oleksid head töötingimused ning välja ehitatud korralikud lõppjaamad,“ lisas ise 17 aastat bussijuhina töötanud Logvinenko.

Linnatranspordi nõukogu esimees, Riigikogu liige Lauri Laats pidas praeguses viletsas majandusolukorras märkimisväärseks, et Tallinn panustab niivõrd palju linnatranspordi arengusse. „Ka uusi liine avades ning busse liinile tuues elavdab pealinn majandust luues samal ajal ka soodsad tingimused märgatavaks palgatõusuks,“ märkis ta.

Laats avaldas ka heameelt, et ametiühingud saavutasid linnatranspordiga kiiresti niivõrd tähtsa kokkuleppe. „Samas peame lisaks palgatõusule ka bussijuhte rohkem tunnustama. Seda eriti olukorras, kus maakondlikul tasemel tasuta bussiliiklus kaob ning bussisõitjatele läheb hind kogu aeg kallimaks,“ tõdes Laats.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Ex bussijuht.
30. dets. 2023 11:45
„Tööle tulles neil igatahes silmad säravad ning tahe kohe liinile minna on suur.Soomes on se ju kahe nädala palk umbes.Tööindu bussijuhtidele.

Seotud artiklid