"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
REID. Kortermajade hoovides pargitakse päästeautod lihtsalt kinni. See on ka meeletu ajakulu kriitilises olukorras, kus igal sekundil on elu hind (3)
26. november 2023
Kiire abivajajani jõudmine on kriitiline ajafaktor, sest 10 lisaminutiga võib hoone olla juba lausleekides või elusamist vajav inimene juba kaotatud. Foto: Albert Truuväärt

„Päästeautod pikkusega kuni 13 ning laiusega 2,5 meetrit on nii suure pöörderaadiusega, et nad ei saa kitsastel kortermajade õuealadel, mis on õhtusel ja öisel ajal veel elanike autosid triiki täis pargitud, enam õieti pööratagi. Raske isegi ette kujutada, mis juhtub siis, kui puhkeb tulekahju näiteks hoovipoolsel kaheksandal korrusel, mis nõuab ka päästeredeli kasutamist,“ võttis abilinnapea Tiit Terik kokku novembris läbiviidud päästeautode ja Tallinna munitsipaalpolitsei ühisreidid kõrgemate kortermajade juurde.   

Päästeamet testis koos mupoga, kuidas saavad päästeautod läbida viimaseid meetreid, et pääseda sündmuskohale võimalikult lähedale. Selgus, et paljudes Lasnamäe, Mustamäe ja Haabersti kortermajade hoovides pole olukord võrreldes varasemaga sugugi paremaks läinud.

Avastati, et enamikel juhtudel oli tegemist lohaka või halvasti pargitud sõidukitega, mis kas raskendasid läbipääsu või tekitasid operatiivautodele totaalse tõkestuse. Aga oli ka kohti, kus tuleb praegu kehtivat parkimiskorraldust muuta. 

Näiteks Ehitajate tee 45 kortermaja juures manööverdamisel hoone esisele parkimisalale jääb tänavavalgustuspost päästeautole osaliselt ette. Siit ka ettepanek, et tänavavalgustuspost tähistada helkurribaga ja Ehitajate tee 45 juurde viiva tee kurv tähistada näiteks teekattemärgisega 931 ehk kollase joonega, rääkis mupo esindaja Meeli Hunt. „Samuti aitaks juurde viival sõiduteel parkimiskohtade korrektne tähistamine või üle värvimine,“ tõi ta näiteks.

Hundi sõnul on kontrollreide vaja teha selleks, et ennetada olukordi, kus operatiivautod ei jõua abivajajani. Tegemist on ennetusliku meetmega eesmärgiga teavitada inimesi, et nende valesti või halvasti pargitud auto tõttu on abi kriitilises seisus oleva inimese või hooneni takistatud.

„Sellistes olukordades on iga viivitatud minut kaotatud minut ning võib tähendada inimese surmaga lõppevat olukorda või hoone maha põlemist, mis õigeaegse reageerimise puhul oleks olnud veel päästetav,“ lausus ta.

Hoiatus või trahv

Olukorda testiti paari nädala pikkusel perioodil alates kella 22 õhtul kuni südaööni. „Aktsiooni eesmärk oli kontrollida kui hästi pääsevad elupäästet pakkuvad sõidukid ligi elumajadele ehk kohtadesse, kus õnnetused suure tõenäosusega aset leiavad,“ kirjeldas Tiit Terik. „Liiga paljudes kohtades tuli suurel ja suhteliselt kohmakal päästeautol sõna otseses mõttes läbi pugeda kahele poole pargitud sõidukrivide vahelt, mis pidurdas ja pikendas oluliselt sihtkohta jõudmist ning manööverdamise käigus kaotati väärtuslikke minuteid.“

Mitmel korral tuli operatiivautol aga tagurdada ning valida hoopis pikem marsruut. Päästjate sõnul on kiire abivajajani jõudmine kriitiliseks ajafaktoriks, sest 10 lisaminutiga võib hoone olla juba lausleekides või elusamist vajav inimene juba kaotatud.

Halvasti või möödumist raskendavalt pargitud sõidukite tuuleklaasile paigutati flaier, milles teavitati kui palju operatiivsõidukid läbipääsuks ruumi vajavad. Liiklusseadust eiravate sõidukitele tuli aga vormistada hoiatustrahvid. Kokku määrati kümmekond hoiatustrahvi ning jagati 150 infovoldikut.

Teriku hinnangul vajavad reidide käigus välja tulnud kitsaskohad põhjalikumat läbianalüüsimist. „Kuhu on vaja paigaldada mõned liiklusmärgid, kus on vaja muuta tänavaruumi, et parkimine ei segaks operatiivsõidukite liikumist, kus iga minut on arvel.“

Mõttemalli muutus

Kui näiteks politsei saab ligipääsu takistamise korral viimased 50 meetrit ka jalgsi läbida, siis päästjatel voolikuid vedada või patsienti transportida ilma vahetu autoga ligipääsuta on ülimalt keeruline. „See on ka meeletu ajakulu kriitilises olukorras, kus igal sekundil on elu hind,“ tõdes abilinnapea.

Kui aga tekib olukord, kus on tarvis muuta parkimist liiklusmärkide abil, siis koostöös mupo ja transpordiametiga on võimalik need kohad kindlaks määrata. Kui kuskil sisetänava pöördel on päästeauto ligipääsuks vaja keelata parkimine, siis linn seda kahtlemata ka teeb, kinnitas Terik.

Ta tõi välja, et enamikul juhtudel on liikluse ja parkimise piirangud paigas, kuid autoomanikud lihtsalt ei jälgi neid ning pargivad ristmikud ja pöörded kinni. Niisugune eluohtlik parkimine võib aga saada kellelegi saatuslikuks.

Praegu on Mupo teinud trahve ja hoiatusi rohkem reidide korras. Nüüd pannakse infomaterjali ka tavaolukorras. Trahv tehakse küll viimases järjekorras, aga kui auto on jäetud ikka teadlikult väga hooletult, siis hinnatakse seda muidugi ka karmimalt.

„Oluline on muuta inimeste mõttemalli. Pargin mugavalt ja võimalikult oma akna alla ei ole õige tee. Tuleb mõelda ka olukordadele, kus lohakalt pargitud sõiduk võib põhjustada suurt majanduslikku kahju või halvimal juhul maksta inimelusid,“ manitses Terik.

Märksõnad:
Kommentaarid (3)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Madis
4. dets. 2023 19:29
Inimesed ei oma autosid kollektsioneerimise eesmärgil vaid selleks, et oleks võimalik tööl käia! Samuti on igasugused muud elu-olu vajadused, ehk trahvimine ei lahenda midagi vaid tekitab ärritunud inimesi juurde, kes on muide ka maksumaksjad! Ehk linnavalitsus võiks mõelda sellele, kuidas tekitada parkimiskohti juurde. See on seda aktuaalsem probleem, et aastast 2035 tahab EU uute sisepõlemismootoritega autode müügi üldse ära keelata ja elektriautosid on vaja kusagil öösel laadima hakata! Huvitav küll kuskohas?
Kuklane
28. nov. 2023 12:01
Mustamäel Kuklase tänava Tammsaare tee poolne kurv ja osad ristmikud on nii täis pargitud, et väikese autogagi keeruline sõita, päästeautot ei kujutagi ette seal manööverdamas. Talvel, kus kollased jooned välja ei paista ja märke ei ole, on kõik umbe pargitud.
mustamäe
26. nov. 2023 16:39
Näiteks prügiveoautod ei saa konteineritele lähedale sõita ja töömeestel tuleb konteinereid käsitsi paarkümmend meetrit vedada. Sel ajal on kogu liiklus peatatud.