"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
SUURTE JÕUDUDEGA. Pealinnas tõrjuvad lund 170 masinat ja 130 labidameest (1)
29. november 2023
Kõnniteedel on lund palju. Foto: Ilja Matusihis

Et mõne päevaga on Tallinnas alla tulnud 20 cm lumekiht, siis oleme rakendanud ka maksimaalselt tehnikat ja inimesi. Lisaks on suurematelt ristmikelt välja veetud juba 12 000 kuupmeetrit lund,“ rääkis Tallinna keskkonna- ja kommunaalameti juhataja Jaan Tarmak.

„Kui lund pidevalt peale sajab, siis kogu aeg igal pool olla ei saa. Liiklejad peavad arvestama sellega, et talv on kohale jõudnud ja tänavad võivad vahel olla ka lumised. Tuleb arvestada libeduse ja täiendava ajakuluga,“ tõrjus ta väiteid, et tänavad ja kõnniteed on liialt lumised ning takistavad liiklemist.

Tarmaku sõnul on teehoolde esmaseks prioriteediks hoida lumevabana ühistranspordi marsruudid. Kõigi teede lumepuhtana hoidmiseks on igapäevaselt tippajal väljas kuni 170 hooldusmasinat ning ligikaudu 130 inimest käsitööbrigaadides, kes on pidevas valmisolekus. „Kui tulevad lumetormid ja päris ekstreemsed olud, siis on võimalik välja tuua ka abijõude,“ kinnitas ta.

Alates tugevate lumesadude algusest on lund linnatänavatelt ka ära veetud, seda eelkõige suurematelt ristmikelt ja rattaradadelt. Viimase paari päeva jooksul on ära veetud ligikaudu 12 000 kuupmeetrit lund. Eelmisel talvehooajal veeti linnatänavatelt ära kokku 180 000 kuupmeetrit lund.

Lume eemaldamisega tegeletakse praegu ööpäevaringselt.

Suuremad mured lumega on aga seotud ühistranspordi peatuste ja ülekäiguradadega. Seal tekivad lumesahkadest vallid, mille käsitööbrigaadid peavad hiljem puhtaks tegema.

Samas ei ole piisavalt usinad olnud eraomanikud kõnniteede puhastamisega. Kõnniteedel on lund palju. „Kui jalakäijatel on muresid kõnniteede läbimisega, siis palun teatada Tallinna infotelefonil ning munitsipaalpolitsei abiga saame võtta omanikuga ühendust ning vaadata üle, miks kõnnitee on jäetud lume alla,“ mainis Tarmak.

Rattateed puhtaks

Keskkonna- ja kommunaalameti juhataja asetäitja Tarmo Sulg ütles, et mõned objektid on kahjuks ka lumest puhtaks lükkamata jäetud. „Kas on traktoristil suure koormuse olukorras töötunnid kiiresti täis saanud või on lihtsalt ära ununenud sooja suve jooksul.“

Rattateed saavad veelgi enam lumest puhtaks, kui on igal pool eemaldatud pollerid, mis kevadel autodest eraldamiseks üles pandi. Püsiva lumekatte tekkides alustati nädala algul pollerite kokku korjamist ning nädala lõpuks on need kõik ka ära viidud.

Kui on aga tegemist laiema rattateega, nagu näiteks Narva maanteel, kus selle laiuseks on 2,5 meetrit ning seda pääseb puhastama ka lumepuhastustehnikaga, siis sinna jäetakse pollerid terveks talveks alles.

Parkimine teatud päevadel

Mis puudutab lumehangedesse mattunud sõidukeid tänavate ääres, siis heakorra eeskirjades on pikalt parkivate sõidukijuhtide tarvis kirja pandud säte, et kui sõiduk takistab lumekoristustöid, siis peab omanik ise ühe meetri ulatuses auto ümber tegema lumekoristustöid. „Linnaruumis on märgata, et seda isegi tehakse,“ märkis Sulg.

Ta tõi sel talvehooajal ühe võimalusena välja, et linnaosades on teatud päevadel parkimine kitsastel teedel keelatud. „See aitab selle vastu, et autod ei seisa terve talve jooksul kuskil tänava ääres lumehanges, vaid viiakse mujale. See võimaldab tänava korralikult puhtaks lükata ning nii ei pea seda iga auto alt ja kõrvalt tegema hakkama,“ lausus ta.

Täiendav tehnika

Nii keskkonna- ja kommunaalameti kui ka linnaosade lepingupartneriks olevatel tänavapuhastusfirmadel on väljas peaaegu kogu olemasolev tänavakoristustehnika. Töös on pidevalt tänavakoristusmasinad, sealhulgas sahk-puisturid ja traktorid ning käsitööbrigaadid.

Kuigi puistursahad on nii jalg- ja jalgrattateedel kui ka sõiduteedel olnud töös alates lumesaju algusest, siis tiheda ja kestva lumesaju olukorras ei ole võimalik tagada täiesti lumevabasid liikumisteid. „Lumesaju tingimustes juhindume ettenähtud hooldustsüklitest. Linna lepingupartnerid jälgivad operatiivselt ilmastikutingimusi ning vajadusel kaasatakse lume äraveoks täiendav tänavakoristustehnika,” lisas Sulg.

Märksõnad:
Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Lume tõrjujaid tuleks kiita rohkem , mitte laita
2. dets. 2023 23:11
Et jalgratturid on koos rohelistega lollid, seda me teame kõik - talv ja hilissügis ei ole Eestis ratturite aeg ja kohane. ---------------- Vaadake kõik kiunujad pisutki uudistest - suured ja väga tugevad riigid , Saksa või Austria jne. , ei suuda lund tõrjuda , seisavad lennukid, rongid , sõidukid. Eestis saab paremini ja asulais, linnades on see võimalik. Võrrelge, palju on LÕ tiheasustuses ja palju on väljaspool. See on ju kohutav, mismoodi kihutatakse trassidel. Et Padaorg upub lumme või Jõhvi lähedal ning mõnes teises kohas- see on Eestis varem olnud teatud tuiskudega, aga ignoreeritakse teavitusi. Miks meedia on nii kiuslik? Võiks parem teha tegelikkusest mõned lood - kuidas sõidukid sõidavad sahkadele ette, kuidas sahkasid segavad halvasti pargitud sõidukid, tihti ei anta teed või kiilutakse möödasõitu lõpetamata sahkajate vahele , mis kogu töö tegelikkuses halvab. Jalgratturid lõpetagu oigamine - see on ikka täielik mõttetus talvel rattaga sõita ja palju neid sõitjaid on ? (aga sadu tuhandeid kulub mõttetuse peale). Mingu ostku soome kelk ja sõitku sellega.

Seotud artiklid