"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Montpellier'i transpordijuht: Inimestel on õigus tasuta liikuda! (4)
23. detsember 2023
Montpellier avas sarnaselt Tallinnale 5. trammiliini ning nüüd saavad kohalikud elanikud seal ka tasuta ühistranspordis sõita. Foto: Scanpix

“Tasuta ühistransport aitab üle minna rohelisele liikumisviisile, kuid inimeste väiksemat ostujõudu arvestades põhjustab see ka sotsiaalset revolutsiooni,” lausus Montpellier’i liikuvuse asejuht Julie Frêche. 300 000 elanikuga linnast sai Prantsuse suurim tasuta ühistranspordiga omavalitsus.

Montpellier’is hakkas tasuta ühistransport kehtima 21. detsembrist. Linnas sõidavad bussid ja trammid ning linnajuhid põhjendasid otsust vajadusega vähendada autodega kaasnevat õhusaastet ja parandada inimeste liikumisvõimalusi.

Kaks katset osutus edukaks

Frêche sõnul ühendab tasuta ühistransport keskkonna ja sotsiaalse õigluse eest seismise. “Kuna liikuvus on õigus, oleme võtnud kohustuse sellega kohalikele elanikele ja pikemas perspektiivis ka linnale kasu tuua,” märkis ta. “Tasuta ühistransport on võimas meede, mis aitab kliimaprobleemi lahendada süsinikuheitmest vaba transpordiga. Ka inimeste ostujõudu arvestades on tasuta ühistransport oluline. Meie linn saab muuta loodussõbralikule liikumisviisile ülemineku ka solidaarsusele mõtlevaks sotsiaalseks revolutsiooniks.”

Sarnaselt Tallinnale peavad mujal elavad inimesed või linna külalised endiselt bussi- või trammipileti eest tasuma. Elanikele mõeldud tasuta pileti saab alla laadida mobiilirakenduse ja interneti kaudu.

Keskmistes linnades tasub ära

Montpellier valmistus tasuta sõitudele üleminekuks juba pikemat aega ja katsetas seda enne lõplikku otsust kaks korda. Nii sai regioonis tasuta sõita 2020. aasta septembri ühel nädalavahetusel. Aasta hiljem said tasuta sõidu õiguse kõik alla 18-aastased ja üle 65-aastased inimesed.

Regioon rahastab tasuta ühistransporti liikuvusmaksust, mida maksavad Prantsusmaal kõik vähemalt 11 töötajaga ettevõtted. Saadav maksutulu katab 110 miljoni eurose kulu  ja kompenseerib isegi piletimüügitulu kaotuse, mis moodustas 30% ühistranspordile kuluvast summast.

Frêche rõhutas, et uus algatus ei mõjuta linna võimet ühistransporti arendada ja paremaks muuta, vaid on osa suuremast loodussõbraliku liikuvuse plaanist. “Praegu investeerime hoopis 150 miljonit eurot väikese süsinikuheitega transporti,” märkis ta. “Ehitame viiendat trammiliini, pikendame teist liini, ostame 77 uut trammi, uuendame rööpaid, tugevdame bussiliiklust, loome ühe uue bussiliini ja arendame jalgrattateid.”

Praegu sõidavad inimesed Montpellier’s iga päev 280 000 korda autoga ning liiklus põhjustab 40% linna süsinikuheitmest. “Kui elanikud valiksid kasvõi ühel päeval nädalas muu transpordivahendi kui auto, väheneksid ummikud viis korda,” märkis Frêche.
Montpellier’st saab nüüd Prantsusmaa suurim tasuta ühistranspordiga linn. Praegu saab tasuta sõita 43 Prantsusmaa linnas, millest enamikus on alla 150 000 elaniku.

Seni on tasuta ühistransport end õigustanud Prantsusmaa keskmise suurusega omavalitsuses, kus piletimüük moodustab vaid 10% ühistranspordile kuluvast summast.
Suurtes linnapiirkondades, nagu Pariis, Lyon ja Marseille, on see 25-40% ning neis linnades jääb ilmselt kehtima tasuta ühistransport madalama sissetulekuga inimestele, nagu noored, pensionärid ja töötud. 2020. aastal kehtestas Pariis tasuta ühistranspordi alla 18-aastastele, et aidata õpilastel kooli vahet sõita. Nantes seadis tasuta sõidud sisse 2021. aastal nädalavahetusteks. Samal aastal pakkus Lõuna-Prantsusmaa Occitane’i piirkond 18-26-aastastele noortele 30 tasuta rongireisi kuus.

Euroopas nüüdseks juba üle 50 tasuta ühistranspordiga linna

Peaaegu 200 000 elanikuga Dunkerque oli seni suurim tasuta transpordiga Prantsusmaa linn. Pärast tasuta bussiliinide kehtestamist 2018. aastal kasvas reisijate arv seal keskmiselt 85%.

  1. aastal seadis Luksemburg esimese riigina maailmas sisse tasuta ühistranspordi. Prantsusmaa ja Saksamaa kingivad sel suvel noortele ühiselt 60 000 tasuta rongipiletit, et soodustada kultuurivahetust.
    Hispaania katsetab tasuta pileteid aasta lõpuni lühikese ja keskmise pikkusega rongisõitudel. Eesmärk on vähendada elukalliduse mõju, vähendades samal ajal süsihappegaasi heidet.
    Kokku on nüüdseks tasuta ühistranspordi sisse seadnud enam kui 50 Euroopa linna.
Kommentaarid (4)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

vaatleja
10. veebr. 2024 21:36
Tasuta on vaid näiliselt. Omavalitsus või riik peab tasuma transpordi eest maksumaksja ehk ka reisijate maksustamisest saadud rahaga.
Temp Mail
24. dets. 2023 09:08
This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I’ve shared your site in my social networks!
huvitav küll
23. dets. 2023 14:40
On sel õigusel ka seaduslik alus?
Tasuta arvamus!
23. dets. 2023 15:16
Kindlasti on. Ükski seadus ei keela ju kellelgi tasuta liikuda, näiteks jala käia, mis seegi on ju iseenesest liikumine! Aga tasuta ühistranspordist rääkides ei ole sel puhulgi see õigus kõikehõlmav ja seda veel vähem mõne seadusega garanteeritud, sest on ju näiteks taksod, mida samuti ühistranspordi hulka liigitatakse endiselt tasulised nii meil nagu ilmselt ka Prantsusmaal!

Seotud artiklid