"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
ÜLEVAADE: eestlaste läinud aasta eelistatumad automargid (3)
04. jaanuar 2024
Mida toob alanud aasta autorurul? Foto: Pexels

Keskmine liisingu abil soetatud auto hind on aastaga kasvanud 10%. Samavõrra on kasvanud ka esimene sissemakse. Eelistatuim automark on Eestis endiselt Toyota, mille kannul on tihedalt Škoda ja kolmandal kohal Volkswagen, selgub Swedbanki statistikast.

2023. aasta märksõnad autoliisingute ja -laenude väljastamisel olid tarneprobleemide leevenemine ja uute autode kättesaadavuse paranemine, mida varjutasid kiiresti kasvavad intressimäärad. Need muutsid tarbijad ebakindlamaks ja tõid kaasa ettevaatlikkuse ja ostuotsuste põhjalikuma kaalumise, kirjutab Swedbanki erakliendiliisingu valdkonnajuht Karin Saar.

Uue auto valimisel oli jätkuvalt üheks kindlaks kriteeriumiks jätkusuutlikkus. Sellest tulenevalt jätkasid võidukäiku erinevad hübriidmootoriga sõidukid, mõningal määral elavnes ka elektriautode ostmine, mida toetas ka uus KIK-i nullheitega sõidukite ostutoetus.

Keskmine liisingu abil soetatud auto hind on Swedbanki statistika põhjal 31 800 eurot, aastaga on see kasvanud umbes 10%. Keskmine uue auto hind on 37 000 eurot ja kasutatud autodel 26 000 eurot. Samas suurusjärgus auto hinna kasvuga ehk umbes 10% on suurenenud ka esimene sissemakse, mis enamasti jääb vahemikku 10-25%.

Keskmiselt võetakse liising 5 aastaks ja umbes pooled liisinguvõtjad eelistavad kasutusrenti ja pooled kapitalirenti. Kapitalirendi korral tasutakse igakuiste maksetega ära kogu sõiduki maksumus ja lepingu lõppedes on auto inimese oma. Kasutusrendi puhul on maksete lõppedes autol jääkväärtus, mis tuleb auto omandamiseks tasuda või auto müüjale tagastada. Kasutusrent on enam eelistatud uute autode puhul, mille hinnad on kallimad ja mis võimaldab kuumakse hoida madalama kui kapitalirendi puhul. Keskmine liisinguvõtja on 45-aastane. Valdav enamik ehk 80% liisinguvõtjatest jäävad vanusevahemikku 31-60 aastat. Poolte liisinguvõtjate sissetulek on kuni 2000 eurot, üle 3000 eurost sissetulekut teenib 20% liisinguvõtjatest. Iga seitsmes liising võetakse koos kaasliisinguvõtjaga.

Mida osteti?

Kui 2022. aastal oli uute ja kasutatud autode osakaal enam vähem pooleks, siis 2023. aastal tänu tarneprobleemide leevenemisele, on uute kuni ühe aasta vanuste autode osakaal kasvanud.

Nii uute kui ka kasutatud autode puhul on eelistatuimad margid jäänud samaks. Esikohal on nii uute kui ka kasutatud autode seas Toyotad. Mõlemal juhul on Toyota populaarsus Eestis veelgi kasvanud. Kui 2022. aastal oli Swedbanki toel soetatud kasutatud autodest 9% Toyotad, siis mullu oli neid 13%. Ka uute autode puhul on Toyotade populaarsus kasvanud 22 protsendilt 24 protsendini. Eelistatuimaks mudeliks on seejuures jätkuvalt RAV-4. Tugeval teisel kohal on Škodad (Kodiaq ja Octavia) ning kolmandat kohta hoiab Volkswagen, millele järgnevad KIA ja VOLVO. Keskkonnasõbralike autode, mille C02 heitmed on kuni 130 g/km kohta, osakaal on jõudsalt kasvanud ja moodustab juba veerandi kõikidest liisingutest. Siin on selgelt näha, et eelistatuimad on just hübriidmootoriga autod, kõige kiiremini on kasvanud aga elektriautode arv, mille osakaal on eelmise aastaga võrreldes kahekordistunud.

Mis toob 2024?

2024. aasta peaks tooma selguse uue automaksu kohta, mille vastuvõtmine võib soodustada autoturu elavnemist 2024. aastal, sest inimesed plaanivad vahetult enne uue maksu kehtima hakkamist soetada uus või kasutatud sõiduk liisingu abil.

Kommentaarid (3)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Tume tulevik
6. jaan. 2024 07:09
Ostke aga ostke elektriautosid. Saksamaa on juba jõudnud probleemini, et ei jätku enam elektrit autoaukude laadimiseks. Olukordades kus kõigil vaja korraga kasutada nii elektriautodega sarnaselt samuti kiiresti levivaid soojuspumpasid ja samal ajal laadida ka autoakusid ei pea olemasolev jaotusvõrk lihtsalt enam vastu ja tulemuseks on külm tuba koos hommikuseks tööleminekuks laaadimata autoga. Ja seda veel mitte üksikutel vaid korraga suuremal osal rahvast, mis koos samal ajal jätkuvas trendis ülespoole ronivate energiahindadega võib viia lõpuks kogu ühiskonna üsna ettearvamatu kriisini, kus ei toimi enam sisuliselt mittemiski ja rahval saab viimaks mõõt täis riigi eesotsas toimetavatest diletantidest nagu neid täna kahjuks mitte üksnes Saksamaa vaid paljude teistegi Euroopa liidumaade eesotsas näha võime.
kas sa mõtlesid
8. jaan. 2024 05:09
Merkelit ? on ju selgunud , et ta oli vantidega ühe mütsi all (haigus) ja seepärast kutsus neid toslemeid igasuguseid Euroopasse ja isegi nõrgestas Saksa sõjaväge koos muu värgiga . Huvitavad seigad ajaloos - meil tegi seda Päts omal ajal ja oli haige. Järgmised ilmingud Eestis olid - Laar -kes ütles , põllumajandus värgi saame mujalt odavamalt ning ÜT pole vaja, ameeriklane sõidab 200 km tööle(millegipärast EV tatikatest riigiametnikud peavad saama selle maa läbimiseks kütuse dotats., hüvesid ja veel korteri ka üürida...) , Parek - soustija - tema ajal läks käiku KGB ja vantide nimevahetuse süsteem jälgede peitmiseks ja kuidagi kadusid toimikud ning riigi strateegilistesse ametitesse ometi keelava seaduse alusel siginesid vabatahtlikud üleajateenijad vene sõjaväest , nende pereliikmed ja kõrgete ametnike juurde , saades riigi parimateks pensionärideks(suurus). Nüüd on meil ROHELISED - kes hävitavad Kallasega koos omariiklust, sest Tuuleveskid sellise talvega jäätuvad (kujutage neid ka meres ....) ja tuult pole :) , päikesepatareid - päikest pole ju olnud 2,5 kuud ja Ilves nimetas meid Põhjamaaks - mida me siis selle tohutu energiaga suvel teeme kui väljas on 20 C . Siis müüme odavalt teistele. Nüüd müüme odavalt teistele ja omadelt nülime viimast, kuigi teised teevad ülejäägi puhul - omadele müüakse odavamalt ja Börsile läheb kallimalt . EV kehtestas piirhinna aga ei järgi seda ja petab - sest tegelikkuses pole ju elektrihind kõrge , vaid sinna lisanduvad kõik muud nimetused ka.... Huvitav on seejuures , et päikesepatareide ja tuuleveskite rajamise peavad kõik kinnimaksma ärikatele aga osalusest ei saada tagasi midagi , isegi elektrit ei jätku ! Puudus. 15 aastat tagasi prantslastega alglepe tuumajaama spetsialistide jms. koolituse alustamise dokument kadus kuskile sahtlisse mingil ministril(saab olla vaid majandus, keskkonna või äärmisel juhul regionaal ja peaminister:)) EV 2 on lihtsalt amööbsete juhtimisel pees.
kas te teate
5. jaan. 2024 17:35
müüakse rohelisi eesleid , nendega on hea lihtne - hüppad selga , annad takka ja kihutab , annab kiunudes aina vilet ja vihastab siis hammustab. 1 kilo porgandiga kihutab hulga. Odav pidada iga ilmaga. Ainult kooselu seadust pole veel, ei saa korterisse viia.