"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
GALERII JA VIDEO. Mihhail Kõlvart omavalitsuste uuest rahastamise plaanist: ümberjagamine vaid süvendab probleeme (1)
17. jaanuar 2024
Linnade ja valdade liidu juht ning Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart. Foto: Ilja Matusihis

Omavalitsuste vahel vahendite ümberjagamise päriselu probleeme omavalitsustes ei lahenda. Kuigi riik on seda valet teed pidi juba astumas, tuleks see lõpetada, sest kaotavad kõik omavalitsused, sealhulgas needki, kes praegu saavad vahendeid juurde,“ tõdes Eesti linnade ja valdade liidu juht ning Tallinna linnapea Mihhail Kõlvart.

Vaata galeriid (13)

Tema sõnul seisneb peamine probleem riigi ja omavalitsuste suhetes selles, et riik paneb omavalitsustele täiendavaid kohustusi ning soovib omavalitsuste vahel raha ümber jagada, kuid täiendavat ressurssi selleks ei eralda. „Ka need omavalitsused, kes saaksid uute ettepanekutega lisaraha, pikemas plaanis sellest midagi ei võida, sest see läheb maksutõusudega ning eriti selle aasta käibemaksutõusuga riigile otse tagasi,“ rõhutas ta. Ka lisandunud üldhooldusreformi katteks ei ole riik piisavalt vahendeid eraldanud, kuigi omavalitsustele on pandud peale suured lisakohustused selles osas.

Suuremad ja paremini hakkama saavad omavalitsused, kes peaksid nüüd oma eelarvest veelgi rohkem vahendeid väiksematele eraldama ei saa enam teha vajalikke investeeringuid. Sellega vähenevad ka võimalused pakkuda senisest paremaid teenuseid hariduse- ja sotsiaalvallas, selgitas Kõlvart. „Riik peab eraldama täiendavaid vahendeid, et väiksemaid ja vaesemaid omavalitsusi toetada. Esialgu piisaks vaid 7-8 miljonist eurost. Pole usutav, et seda pole võimalik valitsusel kuskilt leida. Kuigi riigi peamine prioriteet on julgeolek, siis kohalikes omavalitsustes elavate inimeste heaolu on samamoodi tähtis osa julgeolekust,“ märkis ta.

Samas ei pooldanud Kõlvart välja käidud ettepanekuid uute kohalike maksude kehtestamisest. „Praeguses olukorras kehtestada uusi kohalikke makse ei ole adekvaatne ettepanek. Paljudes kohalikes omavalitsustes elavate inimeste võimekus endaga hakkama saada on langenud ning veel ühe maksu või täiendava koormuse lisamine ei ole õige. Ma ei näe mingit võimalust, et omavalitsused hakkaksid kehtestama täiendavaid uusi makse. Paralleelselt kasvab ka abivajajate hulk. Ei ole sugugi mõistlik inimesi veelgi rohkem maksudega koormata,“ täheldas ta.

Ma ei näe mingit võimalust, et omavalitsused hakkaksid kehtestama täiendavaid uusi makse.

Sotsiaalse taristu maks

Seevastu regionaalminister Madis Kallas eelistaks täiendeva tuluallikana omavalitsustele just uut kohalikku maksu. Ühena neist tuleks kõne alla sotsiaalse taristu maks. „Näeme, mis toimub näiteks elamuehituses, kus Tallinnas ehitatakse kümneid ja kümneid uusi kortermaju, kuid näiteks Narvas alles hakatakse ehitama esimest viimase 30 aasta jooksul,“ lausus Kallas.

Varem või hiljem tõusetub tema hinnangul ka turismimaksu temaatika. „Seda rakendatakse paljudes Euroopa linnades.“

Rääkides omavalitsuste rahastamise põhimõtetest laiemalt tõi minister välja, et Eestis on regionaalset ebavõrdust selleks aastaks juba leevendatud enam kui kaheksa miljoni euro ulatuses, sealhulgas pensionäride tulumaksu osa suurendamises kohalike omavalitsuste tarvis. „Ideaalis võiksid pensionide tulumaks ja üksikisiku tulumaksu osad kohalikele omavalitsustele olla võrdsed 10 protsenti ning see võiks rakenduda juba lähiaastatel,“ pakkus ta.

Ka minister eelistaks, et kohalikud omavalitsused saaksid täiendavaid vahendeid juurde riigieelarvest. Kuid riik on tema sõnul rahalises mõttes äärmiselt pingelises olukorras ning palju vahendeid läheb julgeoleku tugevdamiseks. „Kui tahame omavalitsuste rahastamise skeemi muuta, siis peame seda tegema eelarve väliste vahenditega.“

Võtta sealt kust saab

Kallas selgitas, et 79 omavalitsuse seas on 40-50 niisuguses seisus, kes ei suuda maksta isegi omaosalust Euroopa Liidu investeeringute puhul, rääkimata mingitest suurematest projektidest. Ebavõrdsus järjest suureneb, paljudel on keeruline ja raske ning eriti raske kaugemates ja väiksemates piirkondades.

„Olen ka ise alati seisnud selle eest, et kohalike omavalitsuste tulubaas peab suurenema. Kuid praegu seda teha riigi vahenditest pole võimalik. Teise võimalusena saame vaid vahendeid ümber jagada ning seepärast ongi see variant laual. Peame võtma sealt, kus seda on võimalik võtta ning suunama vahendeid nendele, kes seda kõige rohkem vajavad,“ pakkus ta.

Minister lisas, et kuigi valitsus uusi makse enam ei planeeri, siis ainult kärpimise teel riik ka omaga toime tulema ei hakka. „Pole võimalik nii palju kärpida kui riigil raha vaja on. Meil on küll üldine madal maksukoormus ja meil pole erinevaid luksusmakse, kuid praeguse maksubaasi pinnal riiki edasi viia pole võimalik.“

Riik soovib eelmisel aastal alanud kohalike omavalitsuste rahastamise muudatustega tasakaalustada omavalitsuste tulubaasi, et vähendada valglinnastumise ja regionaalse mahajäämuse negatiivseid mõjusid, arvestades mh rahvastiku jaotust ja töökohtade paiknemist. Samuti soovib riik suurendada kohalike omavalitsuste finantsautonoomiat ja võimaldada kohalikele omavalitsustele suuremat paindlikkust kohalike maksude kehtestamisel.

Linnade ja valdade liit: tulubaasi ümberjagamine ei tõsta kohalike omavalitsuste pakutavate teenuste kvaliteeti

Regionaalminister Madis Kallas saatis detsembris Eesti linnade ja valdade liidule pöördumise, milles palus tagasisidet kohalike omavalitsuste rahastamise põhimõtete muutmisele. Liidu juhatus tõi oma vastuskirjas välja, et kohalike omavalitsuste rahastamise muudatused peaksid põhinema eeldusel, et omavalitsuste finantsolukord muudatuste mõjul ei halveneks, sest ühegi teenuse osutamise kohustust omavalitsustelt ära ei võeta.

„Aasta alguses jõustunud seadusemuudatused vähendavad omavalitsuste tulusid ca 7 miljoni euro ulatuses, samas suureneb ainuüksi käibemaksukulu arvestuslikult 16 miljonit eurot, millele lisandub õpetaja alampalga suurenemisega seotud surve alushariduse, tugispetsialistide ja huvihariduse tööjõukuludele. Samas ei ole teada tegelik mõju omavalitsuste eelarvetele 2024. aastal seoses üldhooldusreformi läbiviimisega,“ kommenteeris liidu juhatuse esimees Mihhail Kõlvart.

Liidu juhatuse vastuskirjas nenditakse, et nii olulist tulubaasireformi ei tohiks teha kiirustades olukorras, kus majandus on languses, sisenõudlus väheneb ja töötuse määr on jätkuvas tõusutrendis. Sellises situatsioonis on eriti oluline teostada põhjalik mõjuanalüüs, mis muuhulgas arvestaks demograafilise struktuuri muudatustega ja peegeldaks reformi tegelikke mõjusid üle-eestiliselt.

„Meid teeb murelikuks, et kavandatavate muudatustega riigi poolt edukamateks peetavate omavalitsuste tulubaasi vähendatakse halvendades sellega nende poolt osutatavate teenuste tagamist ja kvaliteeti, arvestamata hüppeliselt kasvavaid kulusid,“ lisas Kõlvart.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Miss Veronica
24. jaan. 2024 17:21
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao sam kupiti kuću. Pokušao sam potražiti zajam od različitih kreditnih tvrtki, privatnih i korporativnih, ali nije išlo, a većina banaka mi je odbila kredit. Ali kako bi Bog htio, upoznali su me s privatnim zajmodavcem koji mi je dao zajam od 90,000 eura i danas imam svoju kuću i vlasnik sam tvrtke i trenutno mi je dobro, ako morate ići na tvrtka za osiguranje zajma. bez kolaterala, bez provjere kreditne sposobnosti, samo 3% kamatna stopa i supotpisnik s boljim planovima i rasporedom otplate, kontaktirajte Davidson Albert Loan (davidsonalbertloan@gmail.com). On ne zna da to radim, ali sada sam tako sretna i odlučila sam dati ljudima više informacija o njemu i želim da ga Bog još više blagoslovi. Možete ga kontaktirati putem njegove e-pošte. davidsonalbertloan@gmail.com