"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Vaata skeeme. Tallinn rajab järgmised trammiteed Liivalaia tänavale ja Pelguranda (12)
18. jaanuar 2024
Tallinn soovib järgmised trammiteed rajada Liivalaia tänavale ja piki Putukaväila serva Pelguranda. Pressifoto

Tallinn soovib järgmised uued trammiteed rajada Liivalaia tänavale ning piki Putukaväila serva Pelguranda. Sel nädalal saatis linnavalitsus kliimaministeeriumile ettepaneku Euroopa Liidu rahastuse saamiseks pealinna trammiteede võrgu laiendamiseks. Kokku kavandatakse uusi rööbasteid kolme kilomeetri ulatuses.

Tallinna linnapea Mihhail Kõlvarti sõnul on trammivõrk olnud juba ajalooliselt oluline osa Tallinna ühistranspordisüsteemist, mida soovitakse laiendada ning muuta tõhusamaks ja töökindlamaks. „Kavandatavad trammiliinid on vajalikud selleks, et suurendada linna ühistranspordi kasutajate arvu ja pakkuda nendes piirkondades elavatele, töötavatele ja teenuseid tarbivatele inimestele uusi ühistranspordiühendusi. Samuti alternatiive auto kasutamisele igapäevaste sõitude tegemiseks,“ lisas linnapea.

Liivalaia ja Pelguranna tramme hakkaks potentsiaalselt kasutama kuni 45 000 inimest päevas, kellest umbes 13 000 võiksid olla uued ühistranspordikasutajad.

Linnaplaneerimise valdkonna abilinnapea Madle Lippus toonitas, et lisaks liikuvuse edendamisele on eesmärk tõsta ka kavandatava linnaruumi kvaliteeti. „Liivalaia tänava trammiteega luuakse sinna uus ja ammu oodatud läbiv ühistranspordikoridor, millega muutuvad seal asuvad teenused ja töökohad senisest oluliselt lihtsamini juurdepääsetavateks. Eraldi ühistranspordikoridori rajamine vabastab ka ruumi tänava ruumilahenduse uuesti läbimõtestamiseks. Pelguranna asum on aga Põhja-Tallinna kõige suurema elanike arvuga ja kompaktseim piirkond, mille liikuvusprobleeme suure veovõimega trammi toomine olulisel määral lahendab,“ selgitas Lippus.

Liivalaia tänavale planeeritud rööbastee laiendab trammiteede võrku südalinnas, suurendades selle töökindlust rikete korral ja võimaldades tulevikus uute liinide lisamist ja trammivõrgu laiendamist. Esimeses etapis luuakse ühendus Pärnu maantee ja Tartu maantee trammiteede vahele. Teises etapis on plaan pikendada trammiteed Suur-Ameerika tänavat mööda Kristiine keskuseni, kus on kavas järk-järgult välja arendada Lilleküla ühistranspordi sõlmjaam.

Pelguranna tramm on oluline Põhja-Tallinna liikuvuse ja ligipääsetavuse lahendamisel, mida mõjutab linnaosa kiire areng ning elu- ja töökohtade lisandumine. Samuti aitab see omavahel ühendada linnaosa lääne ja ida osa ning parandada Põhja-Tallinna haridusasutuste ja tõmbekeskuste ligipääsetavust (Balti-jaam, Telliskivi, Krulli ja Paavli arengualad, linnaosavalitsus ja Stroomi rand). Trammitee hakkaks osaliselt kulgema piki Putukaväila serva, kuid lõplik trassivalik selle liini lõpuosas on veel täpsustamisel ja selgub lähikuudel.

Kui kliimaministeerium nimetab Tallinna ettepanekud Euroopa regionaalarengufondi investeeringute nimekirja, alustatakse elanike kaasamise ja projekteerimistingimuste menetlemisega juba sel aastal. Seejärel algaks projekteerimine, mis võtab aega 1,5-2 aastat. Uute trammiteede ehitus võiks alata 2026. aastal. Kahe trammitee ehituse maksumus on kokku ligi 52,8 miljonit eurot, millest 70% tuleks välisrahastusest ja 30% Tallinna omafinantseeringust. Välisrahastusega projekti vahendite kasutamise lõpptähtaeg on oktoobris 2029.

Elanikke soovitakse kaasata kolmel korral: projekteerimistingimuste menetlemisel, eskiisi valmimisel ja põhiprojekti valmimisel.

Järgmisena väljaehitavate trammiteede valik tugineb linna poolt tellitud „Tallinna ja Harjumaa kergrööbastranspordi teostatavus- ja tasuvusanalüüsil“ (2019), „Trammiteede tänavaruumi uuringul“ (koostajad: Liikuvusagentuur ja T-Model, 2022) ning liikluse modelleerimise tulemustel.

Kommentaarid (12)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Lahendus leitud
27. jaan. 2024 05:08
Sõõrumaa arvab , et kogu Tallinna kesklinna võik tunneleid nagu mutt ajada , 11 km:) autodele(kuigi ammu on teada, et geoloogiline põhi ei sobi) ja siit jätkaks - ajaks Laagna kraavi prügi täis , ei peaks üldse vedama , saaks 50 aastat tasuta teenust:) ja siis ehitaks vandimaju täis. ja siis saaks ka Lasnamäele tunneli teha - ükskõik milleks aga lihtsalt , midagi ajutut. Raha võib olla mägedena aga see polevat mõistust alati andnud, kuulekust saab osta kui teinepool on veel l..... . Head ideed on sündinud mõistusega ja siis tuleva tulususega jõukus.
HANDO PÕLDSAAR
20. jaan. 2024 09:26
Miks keegi enam ei taha rääkida Lasnamäe trammist? Kanal on olemas, peatuste asukohad samuti.
Lasnamäelane
20. jaan. 2024 09:45
Annaks Jumal, et seda vähemalt sinna kanalisse kunagi ei tulekski. Kujuta ette poolt Lasnamäed mööda neid koledaid treppe, mis talvel ja sügisel veel jääst ja lumest libedad, igapäevaselt üles-alla trammile ronimas. Eriti veel, kui vaja seda veel puudega inimesel või lapsevankriga teha. Küll on viimasel ajal seoses Tallinna haiglaga juttu olnud aga Kadrioru trammi pikendamisest mööda Narva maanteed esialgu vähemalt Katlerini ja hiljem võimalik, et ka edasi, mis oleks juba märksa perspektiivikam plaan, kuid nüüd kus kogu haigla ehitaminegi juba küsimärgi alla pandud pole sellestki enam midagi rohkem kuulda olnud.
lasnamäelasele
20. jaan. 2024 21:58
sa oled ilmselt väheteadlik - tegemist pidi olema kiirtrammiga ehk nagu metroo põhimõttel ja bussid veavad kokku elamurajoonidest. Samal põhimõttel on Metrood lahendatud. Olulisim on , et Tallinna Väike Ringtee on ehitamata, reform vetostas seda sel momendil , see oleks võimaldanud kiirühendusi Lasnamäelt suunata kuni Mustamäeni linna läbimata ja Nõmme piirkonna, Tabasaluni. Tallinna abilinnapea Aaviksoo tollal oli tatika mõtlemisega kui vastas kirjale - see on Rae valla küsimus. Aga Järvevana on osa lahendusest ja hea, et selle lahendas Edgar , kuigi irvitati. Kui sedagi poleks ühenduseks linnast mööda, oleks ammu kõik umbes lõplikult.
Lasnamäelane
21. jaan. 2024 06:45
Tean päris hästi kuidas see tramm algselt oli planeeritud ja kuidas nii seda kui kogu Lasnamäe liiklusskeemi tänini järjepanu on nuditud ja kuidas metroo toimib, kuid metroosse pääsemiseks on reeglina kui ehk mõni soojema riigi maapealsed metroopeatused välja arvata, ilmastiku eest suletud tunnelid ja eskalaatorid, mida kõike Lasnamäel ette nähtud ei olnud nagu ka busside ettevedu vahetult trammipeatuste ooteplatvormideni ja selle kõige asemel ehitatigi need koletud trepid millest mõnda vist veel tänini silla keskelt olematule trammipeatusesse laskumas võib näha kui neid just vahepealsete sillaremontide käigus ära koristatud ei ole ja alles on veel vaid need trepid, mis bussipeatusteni viivad ja millistest ma hoolikalt eemale hoian, kuna Lasnamäel ja sealt alllinna on võimalik õnneks ühistranspordiga liikuda ka sellesse kanalisse laskumata, kui mõni haruharv üksik erand välja arvata. Kogu Tallinna senine kogemus igasuguste sildade, treppide ja tunnelitega on kahjuks üks inimvaenulikumaid, mida maailmas veel üldse kohata võib ega teagi tuleb see sellest, et meil selliseid asju kunagi eriti väga projekteeritud ei olegi, mistõttu puudub lihtsalt kogemus või siis millestki muust aga vähemalt mulle on saanud sellest üheselt selgeks, et mida vähem selliseid asju siin linnas on ja neid kasutama peab, seda parem kõigile. Ideena aga jah, korrektselt ja inimsõbralikult teostatuna, oleks see Lasnamäe lõpust ja kesklinna maa alt läbiv Mustamäe lõpuni viinud kiirtrammilinn mullegi meeldinud. Aga juba siis, kui ilmusid omal ajal esimesed neist koletutest treppidest tärkasid mul kahtlused, kuigi toona nooremana olid sellised asjad probleemiks rohkem mu tol ajal veel lapsevankrit lükanud abikaasale kui mulle. Ja nii juhtub kahjuks iga algselt hea ideega, kui selle kõige juures unustatakse lõpuks sootuks nende vajadused ja mugavused kelle elu hõlbustamiseks see kõik nagu algselt mõeldud oli.
-------
22. jaan. 2024 06:20
see tramm pidi jõudma lõpuks Suur Tallinna sadama kaudu Maardu-Kallaverre. Eks meie häda ongi, et plaane enam pole ja kõik on stiihia . Nüüd on tarvilik Peetrisse - aga milleks? , et magatud on sisse Tallinna Väikese Ringtee ehitusega . Muidugi Peetri pole paha , kuid see tramm pole siis enam Tallinna tramm. Peetris on planeeritud arhitektide ?! poolt nii kitsad tänavad , et ÜT peatuse vaheks loetakse norm 800 m (ka vähim 600 m) , on pigem 1 km või rohkem ÜT kasutamisele , seega olukorda ei muuda. Ja nii külvavad ampelmannid aina vigu juurde ja lõpuks polegi millegi muuga liikuda kui oma s/a või takso Sellisel juhul oleks tähtsam Pirita-Meriväljani või Tondi pikendus Järvele.
Lasnamäelane
22. jaan. 2024 10:31
Plaane nagu olekski, kuid häda on veel selles, et eestlastele omase kemplemise ja isekuse tõttu on iga erakond, poliitik või muidu otsustaja valmis tunnistama vaid oma enda plaani ja mingeid suuremaid ja ajas kaugemale ulatuvaid kokkuleppeid on peaaegu, et võimatu saavutada ja nii ongi võimalik ehitada kõike mingite omaette ajas vaid valimistest valimisteni ulatuvate jupikestena, mida siis hiljem on peaaegu, et võimatu omavahel loogiliselt sobitada. Ning sinna juurde siis veel ka need, kes alati leiavad, et iga nende kodu ümbruses või ka linnas toimuv muutus ilmtingimata nende või mõne puu või varesepoja õigusi riivab ja imelikul moel, ilmselt, et nad tavaliselt kõigist kõige kõvemini kisavad, jääb nende tahe lõpuks ka peale sõltumata sellest on neid siis parasjagu 2 või 20 000. Ja nii ongi, et eelmiste linnaplaneerijate tehtud vead iga uue inimpõlvega pigem kuhjuma kipuvad, ilma, et neid isegi hiljem veel kuidagi linnapildist välja rookida või siluda õnnestuks.
.....
23. jaan. 2024 22:21
selles on sul õigus , koguaeg venitatakse kummi nagu oleks igal omal Eesti ja targutavad osa - et pidavat olema kodanikeühiskond. -------- nt. võiks Tallinn teha ühe lihtsa Kergtee ühenduse - Iru Hooldekodu juurest , vana raudtee viadukti üleselt (see oli kunagi tsaari kaitserajatiste liin) ja - ei ole meil suuri puiduprussi mehi nüüd(muidu on uhkeldatakse ) ning see annaks võimaluse otse saada erinevatele suundadele, mitte Vana-Narva mnt. ristmiku kaudu, ebamugav. Saaks ka otse Loo suunale. Aga seda ettepanekut ei kuulagi keegi , sest ei saa ju matta sinna miljonit , tuleks äkki 15000.- eur välja :) Ja see on vähe ..... Nii meil kõik asjad jäävadki venima.
Lasnamäelane
24. jaan. 2024 09:43
Sinna sobiks väga hästi ka rippsild. Jala saab üle, ratta ja ratastooliga kah ja rohkem pole vajagi. Omal ajal ehitasid mõisnikud selliseid lausa oma lossiparkidesse, kuulus Viljandi rippsildki oli algselt kasutusel Tarvastu mõisniku eravaldustes ning vaevalt tal selle ehitamiseks nüüd mingeid hiigelsummasid raisata oli. Ja hooldekodu taga pealegi osa vajalikust konstruktsioonistki juba varasemast ajast olemas. Nii, et tao aga trummi edasi, kuni see ükskord ka otsustajate kõrvu kostuma hakkab, kui allkirjade kogumiseks kunagi peaks minema annaksin enda oma hea meelega!
Tramm
20. jaan. 2024 04:21
Normaalne oleks Liivalaia-diagonaalis üle Pärnu mnt ja Väike-Ameerika tänavalt edasi raudtee alt läbi Kotkapoja tänavale ja keerab Kristiine keskuse tagant läbi, läheb mööda Kosklat kuni Hipodroomini edaspidi ja ühendab Sõpruse, Mustamäe ja Paldiski mnt. ümberistumised , samuti Nõmme tee-Rahumäe suunale ümberistujad ehk siis ühendus Politsei ja Haigla liinidega Kristiine juures(Koskla rist). Kuni seda pakutut ehitatakse, saab tramm sõita Liivalaiast Pärnu mnt. Tondile (seal on niipalju ruumi küll, et trammid mahuvad peatuma ja väljuma)
Unistada ju võib, aga...
20. jaan. 2024 09:35
Kuhu see trammitee kaunis kitsukestele Koskla või Väike-Ameerika tänavatele ka mahtuma peaks, kui küsida tohib? Meil pole enam ammu need ajad kus pool linna vajadusel teedeehituseks maha võis lammutada. Nagu näiteks kunagi Pariisis või ka meil nõukogude ajal seda veel tehti. Olemasolevate tänavalaiuste ning krundipiiride juures mingit tranmmiteed sinu poolt pakutud trassi mööda läbi viia aga võimalik ei ole.
.....
20. jaan. 2024 21:52
seal on ühesuunaline tänav Väike Ameerika ja tramm võibki seal liikuda , s/ a on lubatud vaid Õuealal olla. Saabki piirata sõidukeid. Koskla tänava liiklus- seal on võimalik 1 suund jagada trammidele.

Seotud artiklid