"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Praktika eestikeelses koolis aitab vene õpetajatel haridust anda (0)
24. jaanuar 2024
Eesti õpetajad saavad venekeelsetele kolleegidele toeks ja nõuandjaks olla. Foto on illustratiivne. Foto: Albert Truuväärt

Venekeelsed õpetajad õpivad usinasti tööks vajalikku eesti keelt, käies keelekursustel ja eestikeelsetes koolides praktikal. Linn aitab neil kasutada ka Lingvisti keeleõpperakendust ja avab õpetajate majas keskuse, mis aitab õpetajatel teise emakeelega õpilasi õpetada.

Linnaeelarves on 2024. aastal eesti õppekeelele üleminekuga seotud tegevusteks kavandatud 8,8 miljonit eurot. Märkimisväärne osa sellest on suunatud munitsipaalkoolide ja -lasteaedade õpetajate kvalifikatsiooninõuete täitmisele. Eelkõige on see muidugi seotud eesti keele oskuse tasemega, kuid vähem oluline pole ka õpetajate metoodiline ettevalmistus, ütles abilinnapea Andrei Kante. “Uus aasta on alles alanud, kuid juba saame rääkida, kuidas pealinna õpetajad oma keeleoskust parandavad, ja rääkida lähituleviku plaanidest,” rõhutas abilinnapea.

Sügisel katsetas linn oma koolides ja lasteaedades keelerände projekti. Projektis osalenud 18 inimest olid kaks kuud keelepraktikal. Eesti lasteaedade õpetajad töötasid venekeelsete lastega ja eesti keelele üle minevate koolide õpetajad sukeldusid eestikeelsete koolide tegelikkusesse. Kuna projekt ennast tõestas, käivitas linn selle jaanuarist täies mahus. See tähendab, et veel ligi 200 õpetajat saavad keelepraktika ja eestikeelses töökeskkonnas töötamise kogemuse. Linna eelarves on selleks üle miljoni euro.

Tallinna 53. keskkooli nooremõpetaja Jelena Sergejeva töötas kaks kuud Tallinna saksa gümnaasiumis. Algul jälgis tunde, seejärel aitas põhiõpetajat. Viimastel nädalatel andis ta ise osa tundidest neljandas klassis ning õpetas viiendas ja kuuendas klassis looduslugu. “Minu eesti keele tase on ilmselt B2 või C1, kuid pärast seda projekti tunnen end palju enesekindlamalt,” rääkis ta. “Alguses mõtlesin, kuidas ma kolleegidega suhtlen. Mul ei olnud piisavat eesti keele praktikat, isegi ülikoolis oli kolleege, kellega suhtlesime vene keeles. Aga siin tuli rääkida ainult eesti keeles.”

Õpetajate maja kursused hakkavad harima erialase diplomita haridustöötajaid.

Saksa gümnaasiumi õpetaja Külli Veerme oli Jelena juhendaja. Tema sõnul on kolleegi eesti keele oskus märgatavalt paranenud. “On selge, et Jelena tahab väga jätkata keele õppimist ja rääkimist,” lausus ta. “Kui meil oleks rohkem aega, oleks tulemus veelgi parem, selline projekt on väga vajalik!”

Oluline on õppida iga päev

Esimene rühm, kuhu kuulub 85 pedagoogi, läbib programmi jaanuarist märtsini. Pealinna õppeasutused osalevad selles aktiivselt, otsides iseseisvalt partnerkoole ja lasteaedu. Need õpetajad, kes ei jõudnud jaanuari rühma registreeruda, saavad liituda märtsis. “Loodan siiralt, et see intensiivne kahekuuline kümblus aitab õpetajatel, kes juba üsna hästi eesti keelt valdavad, end enne tasemeeksamit kindlamalt tunda,” lausus Kante.

Juhendajatega kursused on ehk kõige traditsioonilisem viis keele õppimiseks. 2023. aasta detsembri seisuga õppis nii Tallinna linna kui ka riigi korraldatud kursustel eesti keelt kokku 1078 pealinna õppeasutustes töötavat inimest. “See arv näitab olulist huvi ja motivatsiooni keele õppimise vastu,” märkis Kante.

Tänavuses linnaeelarves on keelekursusteks ette nähtud 130 000 eurot, mille abil avas linna haridusamet uusi õpperühmi. Juba jaanuaris pääseb kursustele 200 inimest, et paremini keeleeksamiks valmistuda. “Tuletan meelde, et lisaks linna korraldatavatele kursustele on ka teisi võimalusi,” ütles Kante. “Ka 2024. aastal saavad koolid ja lasteaiad saada töötukassa rahalist toetust. Programm “Work and Learn” annab tööandjatele raha oma töötajate oskuste parandamiseks. Nii saab korraldada kursusi paindlikult töökohal.”

Lisaks traditsioonilistele õppeviisidele pakub linn ka keeleõpperakenduse Lingvist abi. “See võib toimida iseseisva vahendina sõnavara täiendamiseks ja grammatika kordamiseks või õppimise lisaelemendina,” ütles Kante.

Eelarves on rakenduse litsentside ostmiseks ette nähtud üle 35 000 euro ning praegu kasutab rakendust juba umbes 1000 Tallinna õpetajat.

Teadlaste ja keeleteadlaste loodud rakenduse algoritmid hindavad kasutaja taset ja valivad talle individuaalsed ülesanded. “Minu kogemus ütleb, et tulemused on head, kui kasutada rakendust regulaarselt,” märkis Kante. “Tuleb varuda vähemalt 15 minutit päevas, tegemata järeleandmisi, ja kindlasti teha iga harjutus lõpuni. Lingvisti abil saab treenida jutu mõistmist, hääldust, lugemist ja kirjutamist ehk arendada kõiki vajalikke keeleoskusi. Kuid kõnekeele taseme tõstmiseks on kindlasti vaja elavat suhtlust. Sellega seoses täiendab rakenduses olevaid õppetunde ideaalselt keelekümblusprojektis osalemine või vestlus keelesõbraga.”

Õpetamise õpetus uues keskuses

Pedagoogide toetamiseks loob linn Õpetajate majja ka metoodilise kompetentsikeskuse (MEKK). Jaanuaris avatava keskuse spetsialistid hakkavad teenust osutama kolmes valdkonnas.
Esiteks hakkab keskus õpetajatele pakkuma lõimitud aine- ja keeleõppe (LAK) metoodika koolitusi. Lihtsustatult öeldes on tegemist meetodiga, mis võimaldab õpetada mis tahes õppeainet võõrkeeles.

Teiseks pakub keskus pedagoogilisi kursusi ilma erialase diplomita spetsialistidele. Praegu peavad koolid ja lasteaiad sellega ise toime tulema, koolitades uusi kolleege, kes on tööle tulnud teistest valdkondadest. Tallinna MEKK võtab selle koormuse neilt ära.

Esimene teenus, mida keskus hakkab pakkuma, on individuaalne nõustamine koolidele ja lasteaedadele. Spetsialistid aitavad planeerida õpetajate tööd, pakuvad võimalusi töökoormuse ümberjaotamiseks, selgitavad välja ja koostavad õppeasutuse töötajatele koolitusplaani jne. “Hoolimata olukorra keerukusest teeme kõik endast oleneva, et toetada pealinna koole ja lasteaedu haridusreformi elluviimisel,” ütles Kante. “Ühised jõupingutused ja läbimõeldud toetus aitavad ületada kõik üleminekuperioodi raskused. Ja loomulikult tahan tänada õpetajaid, kes vaatamata oma suurele töökoormusele leiavad energiat ja aega, et viia oma oskusi veelgi kõrgemale tasemele.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.