"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Võta kindlasti tšekk kaasa - muidu enam kaupluse iseteeninduse väravast välja ei pääse (5)
30. jaanuar 2024
PIIKS. Kui tšekki masinale ei näita, siis poest välja ei pääse. FOTO: Ilja Matusihis

Pikanäpumehed on viimasel ajal kauplustes aina elavamaks muutunud ning suuremad poeketid proovivad ja peavad plaane, kuidas halbade mõtetega kliendid teolt tabada. Kui inimeste aususe peale loota ei saa, tuleb nende elu ebamugavamaks teha.

Sikupilli Prisma juurutas paar nädalat tagasi oma iseteeninduskassades uue süsteemi. Kassade alalt väljujaid tõkestab värav, mis avaneb ainult siis, kui skaneerid selle vastas oma ostu eest saadud tšeki. Alles seejärel pääsed välja. „Viimaste aastatega on varguste arv Prisma iseteeninduskassades märgatavalt tõusnud ja turvatöötajad peavad nädalas kinni kümneid inimesi, kes püüavad poest väljuda kaubaga, mille eest nad pole tasunud,“ tõdes Prisma turvajuht Alar Olup.

Neid, kes endale kaupa taskusse ja hõlma alla topivad, on iga vanuses, teismelistest pensionärideni. Olupi sõnul valiti Sikupilli pood eksperimendi raames välja seepärast, et poe ehitus sobis pilootprojektiga kõige paremini.

Lõuna ajal Sikupilli poodi külastades kõlab kohe „oluline teadaanne“: iseteeninduse kasutajatel palutakse kindlasti kaasa võtta tšekk. Kuna Prisma kassasüsteemid ei paku võimalust paberi kokkuhoiu nimel kviitung trükkimata jätta, siis sellega ei tohiks probleeme tekkida. Veatult töötab ka turvavärav, mis esimese korraga loeb soravalt välja, et kassast on löödud läbi üks jääkohv ja saiake.

Paar sammu hiljem värava taha toppama jäänud mehel seevastu on korduvat teadaanded ja ka sildid kassade juures ilmselt tähelepanuta jäänud. Pole hullu – leti taga istuv valvur saadab ta tagasi aparaadi juurde, millest endiselt tilpneva tšeki abil mees minema pääseb.

Olup nentis, et töötajatel on iseteeninduse juures tööd küllaga, alates klientide aitamisest ja lõpetades dokumentide kontrolliga, sestap pole mõtet eeldada, et kaupluse töötaja iga pahalase vahele suudaks võtta. „Inimlikult ei jõua kõigega üheaegselt tegeleda.“

Valvetöötaja on ühtlasi õlekõrreks juhul, kui tšekk pistetakse automaatselt koti põhja, kust seda on hiljem keeruline välja koukida. Tema poole tuleb pöörduda ka siis, kui midagi ei osta ja soovid välja minna.

VABADUS. Masin kuuletub ausale ostjale meeleldi.
Pilt: Ilja Matusihis

Sikupillis katsetamisjärgus süsteem on Olupi sõnul Skandinaavias juba mõnda aega kasutusel olnud ning tulemuste põhjal otsustatakse, kas ehitada ümber teistegi Prisma poodide iseteenindused. Järjekordi ei olevat turvavärav seni tekitanud. „Püüame varastamise võimalikult ebamugavaks muuta,“märkis turvajuht. Lõppude lõpuks on varas ise tavaliselt see, kes ennast oma käitumisega kaamerate ees kahtlustatavaks teeb.

Võimalik, et sarnane süsteem võetakse varem või hiljem kasutusele teisteski suuremates poodides. Rimi Eesti formaadijuht Jelena Litvinovitš tõdes, et nemadki on märganud viimasel kahel aastal varguste kasvu, ehkki need ei piirdu ainult iseteenindusega. „Kindlasti mängib rolli tänapäevaste ostuvahenditega nagu iseteeninduskassad, skannerid ja mobiilirakendused kaasnev uudsus ja võib-olla ka riskiahvatlus,“ ütles Litvinovtš. Teisalt võib põhjus olla inimeste viimase aja kehvem majanduslik olukord.

Formaadijuhi sõnul alustab Rimi kauplustekett sarnase katsetusega Lätis.

Samasugune plaan on ka Selveril. „Probleem on kahjuks olemas,“ nõustub kommunikatsioonijuht Mariann Järvela. Iseteenindus on ehitatud üles usaldusele, mida paraku kõik kliendid ei austa. „Seetõttu oleme töötamas välja meetmeid varguste tõkestamiseks.“

Kommentaarid (5)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Aga
1. veebr. 2024 16:55
Kuidas poest välja saada, kui ma ei leidnud otsitavat toodet ja ei taha midagi osta?
njah
31. jaan. 2024 17:03
Lõppkokkuvõttes lähevad nende iseteeninduskassade pidamine kallimaks kui tavakassa.
REPMIK
31. jaan. 2024 06:40
Kas see lahendus mitte ei nulli ära seda, miks tšekke, kui klient pole just teisiti soovinud, enam niisama välja ei prindita. Lahendus on hea, et see töötab. Aga kas pole mõnda muud võimalust, kuidas vargusi vähendada.
K. Kambala
30. jaan. 2024 13:42
Mis jama siis tuleb, kui ostutšekk ongi kahe peale (vanem-laps; elukaaslased; sõbrad jne)? Ise otsustagu kumb oli ostja ja teisel lööb turva larhvi segamini.
Ole rahulik!
2. veebr. 2024 10:12
Järgmise sammuna hakatakse ostjaid poodi laskma vaid ühekaupa selja taha raudu pandud kätega ja relvastatud valvuri saatel, kes siis sinu soovitud ostud korvi paneb ja sinu taskust võetud rahaga nende eest tasub, unustamata sealjuures muidugi osutatud turvateenuse eest kopsakat lisatasu võtmast, kui just ei taha kauplusega turvaostude lepingut sõlmida, mispuhul on võimalik saada eelkirjeldatud turvaostuteenuselt 10 % hinnaalandust!