"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
KÜSITLUS. Ajaloolane David Vseviov: Lehvitan alati automaatkassade juures istuvale müüjale (0)
23. märts 2024
Ajaloolane David Vseviov. Foto: Ilja Matusihis

Värske uuringu järgi tunnevad klienditeenindajad, et inimesed suhtuvad neisse üha halvemini. Pealinn uuris tuntud linlastelt, kas kliendid on tõesti üleolevad ja teeninduskultuur samas ikka tasemel.

Ajaloolane David Vseviov: Ärme tee suhtlemisel vahet, et üks on teenindaja, teine teenindatav!

Mina ei suhtu meid teenindavatesse inimestesse kuidagi tõrksalt ja üleolevalt. Paar korda olen küll juhtinud teenindajate tähelepanu mõnele asjale. Kui teha seda väga sõbralikult ja delikaatselt, olen alati kogenud mõistmist. Näiteks võib öelda, et küll teil on täna müügil ilusad banaanid – kohe päriselt, mitte irooniaga. Selle peale tuleb naeratus ja siis saab juba ka oma tähelepanu juhtimise jutu ära rääkida. Kui näed, et inimesel on väga halb tuju, pead ta sellest kuidagi välja tooma. See on suhe teise inimesega ja pole üldse tähtis, on ta teenindaja või teenindatava rollis. Kui sa tahad, et see suhe pakuks sulle meeldivat kogemust, astu esimene samm. Muidugi jääb tänapäeval üha vähemaks neid teenindajaid, kellega üldse suhelda saab. Igavesti möödas on ajad, mil tundsid väikese poe müüjat, kellega ikka mõned sõnad vahetasite. See oli tunduvalt sümpaatsem kui toimetada praegu suures poes automaadiga, kust lõpuks kassaarve saad. Aga eks mingi suhtlemine ikka jääb. Mina lehvitan nüüd sellele inimesele, kes istub seal iseteeninduse juures puki peal ja jälgib, et kõiki need aparaadid ikka toimiksid. Kuna ta on alati seal, siis on pikapeale tekkinud äratundmisrõõm.

Ajakirjanik Ingrid Peek: Tänapäeval on teeninduskultuur vabam kui varem

Teeninduskultuur peegeldab seda, mis toimub inimese sisemaailmas, ning seda, mis toimub ühiskonnas ja kultuuris laiemalt. See, kuidas inimene suhtub teistesse, on nii sisemaailma teadlikkuse, koduse kasvatuse kui ka parasjagu ühiskonnas levinud väärtuste ja mõttemustrite väljendus. Tänapäeva teeninduskultuur on kindlasti vabam ja familiaarsem kui eelmisel milleeniumil. Mis aga ei tähenda ilmtingimata, et olukord oleks halvem. Samas leidub kindlasti ka kohti, kus teenindajat ei hinnata, ta on alamakstud, ületöötanud, väsinud, tüdinud ning elab võib-olla tahtmatult ja alateadlikult oma sisemist raskustunnet kliendi peal välja. Minu kogemus ütleb, et kui sa ise suhtud inimestesse lugupidavalt ja südamlikult, mõistvalt ja arukalt, siis enamasti peegeldavad nad sulle seda oma käitumisega ka tagasi.

Skulptor Tauno Kangro: Käitu teenindajaga nii, et sa endale ka meeldiksid

Mulle tundub, et pingeid teenindajate ja teenindatavate vahel on jäänud vähemaks ja teenindamine muutub meil järjest paremaks. Aga ka kohti, kus inimene teisi teenindab,  jääb üha vähemaks, sest tekivad igasugused uued tehnilised lahendused. Näiteks pankadesse ei lasta enam inimesi niisama uksest sissegi, pead enne kokku leppima ja teab mida kõike veel tegema. Samas söögikohtade, poodide ja taksodega olen küll väga rahul. Isegi teenindajad, kelle emakeel ei ole eesti keel, on seda õppima hakanud. Vähemalt lihtsamatele küsimustele vastavad nad alguses ikka eesti keeles. Me peame mõtlema, et mingis olukorras oleme ju kõik teenindajad ja üleüldse võrdsed inimesed. Kunagi ei tee paha asetada end mõttes teise inimese olukorda ja käituda nii, et sa endale ka meeldiksid. Siis võid kindel olla, et sul ei tulegi ette negatiivseid kogemusi teeninduses. Nõuanne on ikka niisugune, et ära nori, pigem aita, siis on ka tagasipeegeldus väga soe.

Ajakirjanik Barbi Pilvre: Ehituspoodi minnes tuleb teenindajate asemel Google abi kasutada

Mina tahan teenindajaid ainult kiita, nad teevad tööd ikka rõõmsal meelel. Samas ei saa näiteks suurtes ehitusmaterjalipoodides kõikidele küsimustele vastuseid, sest töötajad lihtsalt ei ole kursis ehitamise üksikasjadega. Nii et enne sinna minemist pead endale täpselt selgeks tegema, mida sul vaja on. Tihti on teenindajad neis kohtades alamakstud ja seal juhul pole ka erilist kompetentsust loota. Siis mõtled nostalgiliselt neile vanadele väikestele poekestele, kus leti taga oli ehitust läbi ja lõhki tundev mees, kes oskas nõu anda ja leidis alati sulle sobiva lahenduse. Need poed on aga kadumas ja nii ei jäägi üle muud kui võtta abiks sõber Google, sel juhul tead poodi minnes juba täpselt, mida sul vaja on.

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.