"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
GALERII. Elektrimootorid ja turbiinid. Ajalooline Volta kvartal viib Tsaari-Venemaalt tulevikku (1)
09. aprill 2024
UHKED MAJAD. Koos muruplatsi ja mänguväljakuga. Foto: Ilja Matusihis

Kui palju peaks teenima inimene, et jaksaks võtta pangalaenu, mille abil soetada kodu Põhja-Tallinnas endisel tööstusmaastikul jõudsalt arenevasse Volta kvartalisse? „No ikka üle keskmise,“ kommenteerib arhitekt ja linnaplaneerija Juhan Kangilaski, kes on tulnud huvilistele näitama, milline hakkab välja nägema kunagi tsaari-Venemaad ja Nõukogude Liitu elektrimootoritega varustanud kvartal lähitulevikus.

Tänavu 125. sünnipäeva tähistav Volta kvartal tootis oma hiilgeaegadel ligi kümme protsenti igati kaasaegsetest elektrimootoritest, mis Tsaari-Venemaal ilmavalgust nägid. Vabariigi saabudes kolisid sisse väiksemad kohalikud ettevõtted, näiteks Kawe šokolaadivabrik ja kalevivabrik Keila. Nõukogude ajal hakkas tootma vahvlimasinad ja elektriradiaatoreid. Nüüd sünnivad kunagise kolossaalse tehasehoone ühesainsas osas veel leedlambid ja tarvikud elektriturbiinidele, boheemid ja edukad inimesed on aga peagi uuesti naasmas.

Vaata galeriid (91)

„Plaani järgi tuleb laias laastus viiskümmend protsenti kontoripinda, viiskümmend protsenti elamupinda,“ ütleb Kangilaski. Kui realistlikuks tähtajaks moodsale kvartalile on umbes aasta 2030, siis praegu pakub piirkond veel eredaid kontraste: ühel pool moodsad elamud ja kontorihooned, sealsamas kõrval maastik, mis näeb välja nagu võtteplats mõnest tumedatoonilisest ulmefilmist.

Ühel pool hallid paekivist tehasehooned ja nende varemed, kohe nende kõrval kobar värskeid moodsaid nelja kuni seitsmekorruselisi kortermaju, mille sisehoovis valitseb rahumeelne idüll koos liivakasti ja mänguväljakuga. Sääraseid kolmest majast koosnevaid komplekte tuleb kvartalisse Kangilaski sõnul veel neli.

Teiselpool teed Uus-Volta tänaval avaneb Eestis pigem haruldane lahendus, kus ühes pikas majas paiknevad kordamööda kontoriruumid ning luksuslikud korterid. Nende elanikud saavad nautida privaatset siseõue, mis on möödakäijate eest varjatud ajaloolise paekivimüüriga.

Ning sealsamas kõrval läbi täissoditud varemete, rämpsu ja võsa paralleelselt raudtee trassiga Kopli tänava poole kulgev jalgrada. „Ega öösel pigem ei tahaks siit kaudu liikuda,“ nendib Kangilaski.

Paekivist hooned Voltas on kirjas miljööväärtuslike hoonetena. Ametlikud ehitusmälestisi kvartalis ei leidu, kuigi säilitamist väärt unikaalseid detaile leidub palju.

Teisisõnu: lammutada võib ja juba on muuhulgas paljastunud, mismoodi Nõukogude võim vanu ehitisi sõna otseses mõttes endasse inkorporeeris: vanale paekivimüürile lihtsalt uus fassaad ümber ja läheb.  Kergelt võib aimata helendavat valguskuma kunagise tootmishoone akendest – need on need kohad, kus Voltal käib veel tootmine.  

Tööstuse tänava poolt tulijale on terve kvartali hiilgetäheks kahtlemata häärberi mõõtu maja aadressil Volta 47. Hoone, mis võiks kuuluda mõnele parunile, kui ta poleks nii räämas – ning Kangilaski sõnul töötasid siin kunagi tehase tähtsamad ninad. „Neljameetriste lagedega ruumid,“ maalib ta pilti luksusest, mida maja endast pakkuda võiks. Hetkel on hoone konserveeritud ja sisse sinna ei pääse, kuid on ilmselt aja küsimus, mil hoone omanik renoveerimise enda peale võtab.

Naabermaja Volta 47B aknast võib aga imetleda relikti ajastust, mil kvartalis kees tõeline elu – kullatud elektrimootorit sellisena nagu neid kunagi toodeti. Tegemist on eksemplariga, mis osutus täpselt kümneks miljoniks aparaadiks, mille tehas kunagi valmis sai.

Oma nime võlgneb nii tehas kui kogu kvartal aga hoopis itaallasele – 18. sajandi füüsikule ja keemikule Alessandro Voltale.

Volta ekskursioon oli Kalamaja muuseumi korraldatud tööstusajaloo loengute ja ekskursioonide sarjas viimane ekskursioon ja nüüd saavad tööstushuvilised Kalamaja tänavatel vaadata välinäitust „Kruvist klaverini. Kalamaja tööstuste lugu“. Rohkem infot leiad siit.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Onu Uno
16. apr. 2024 19:41
Ja kus on siis elektrimootorid ja turbiinid?