"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Uuring: üle poole elanikest ei poolda magustatud jookide maksu (0)
09. aprill 2024
Uuring näitab, et noorte suunamisel tervislikuma eluviisi juurde ei pruugi maksustamine tulemusi anda. Foto: Pixabay

Kantar Emori läbi viidud avaliku arvamuse uuringu tulemuste järgi ei poolda 62% vastanutest magustatud jookide maksu kehtestamist, vahendab BNS. 

Uuringust selgub, et magustatud jookide maksustamisele on vastu 62% vastanutest, maksu toetab 31% elanikest. Kui magustatud jookide maksu kehtestamise osas puudub kindel seisukoht 8 protsendil vastanutest, siis magusainetega ja suhkruvabade jookide maksustamise vajalikkuses on inimeste kõhklus ligi kaks korda suurem ehk 13%.

Kui maksu tõttu peaks magustatud jookide hinnad kerkima, siis 46% vastanutest leiab, et see ei mõjutaks nende tarbimist mitte mingil viisil. 27% vastanutest ütleb, et nende tarbimine ei väheneks, kuid võimalusel asendatakse need mõne odavama alternatiiviga.

Vanusegruppide lõikes ilmneb, et mida vanemad on inimesed, seda vähem ollakse valmis loobuma harjumuspärastest toodetest olenemata nende hinnast. Kuigi noori mõjutab hind veidi rohkem, siis 16-24-aastased on teistest agaramad otsimaks odavamaid alternatiive magustatud jookidele. Selle juures ei olda siiski valmis vähendama tarbitavaid koguseid.

Uuringust selgub, et iga neljas vastanu kaaluks võimalust hankida maksustatavaid tooteid mõnest naaberriigist. Peamiselt on selleks valmis need, kes maksu ei toeta – selles segmendis hindab Lätist ostmist pigem tõenäoliseks 37% vastanutest.

Magustatud jookide maksu põhjendatakse sooviga suunata noored tervislikuma eluviisi juurde. “Uuring näitab, et noorte suunamisel tervislikuma eluviisi juurde ei pruugi maksustamine tulemusi anda, kuivõrd suunab nooremaid inimesi sagedamini soodsamate alternatiivide otsimisele kui tarbimise vähendamisele,“ sõnas Kantar Emori uuringuekspert Katrin Männaste.

Uuring viidi läbi veebiintervjuudena 14.-21. märtsil. Uuringu valimis oli 1215 inimest, kellest maksustamist puudutavate tooterühmade tarbijad oli 985 inimest. 

Kommentaarid (0)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Seotud artiklid