"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Avasime linna merele? Mingem siis merele! (1)
15. aprill 2024
Viimastel aastatel on mere äärde kerkinud palju ilusid elu- ja ärirajoone. Miks mitte ei võiks neid laevaliiklusega ühendada, leiavad arhitektuuriteadlane Karin Paulus ja arhitekt Jaanus Saarepera. Foto: erakogu

Tallinna sadamate vahel võiks olla regulaarne laevaühendus ning mõnest neist võiks tellida soodsa hinnaga ka nö mere-Boldi, millega ilusal päeval Tallinna lahele näiteks kalale sõita.

Äsja oli Põhja-Tallinna linnaosakogus arutelu all suurejooneline plaan, millega Bekkeri sadamast võiks saada paljude inimeste kodu ning pealinna puhkeala. Nagu omanik Endel Siff on rõhutanud, võiks Bekkeri praegusest kaubasadamast kujuneda rahvalik sadam. “Miks mitte sealt käima panna “paadi-Bolt”? Sealt võiks üürida jahi või paadi, et näiteks kalale minna,” pakkus ta kelmikalt-visioonirikkalt. Samuti arutlesime, et tegelikult tuleks kasutada Helsingi moodi võimalust ning panna käima nii mereline linnatransport kui ka lõbusõit. “Peame rääkima rohevõrgustiku kõrval sinivõrgustikust,” leidis legendaarne ärimees Siff.
Uurisime ka detailplaneeringut koostavatelt projekteerijatelt, kui palju praegu linn nõuab, et lisaks jalakäijatele, jalgratastele, autodele ja bussidele, trammidele ja ehk ka linnarongidele tuleb kavandada merelisi liikumisteid. Vastus on, et seda praegu tegema ei pea.

Tallinnas võiksime me julgemalt ära kasutada merd kui linna suurt geograafilist hüve. Põhjamaade pealinnades kipume ju isegi sageli istuma laevakesele, et sõita lihtsalt rõõmu pärast linna ühest servast teise või mõnele saarekesele. Sama on lood jõeäärsete oluliste linnadega, kus vee peal sõitmist naudib nii kohalik kui külaline.

Variante liinideks väga palju

Helsingis on kesklinnast ja ka mujalt rannapromenaadi äärsetelt kaidelt paatidega ja väikepraamiga hea ühendus lähisaartega. Mõnel neist, nt Suomenlinnas, elavad inimesed aasta ringi. Mõni teine saar on hooajaliselt kasutusel puhkamiseks ja rannamõnude nautimiseks.

Näiteks on Kopli lahe sadamatest Naissaarele lühem maa kui kesklinnast või Piritalt.

Meile tundub, et praegu on just õige aeg natist kinni hakata ja asuda kärmelt projekteerima tallinlastele ning meie külalistele uusi transpordivõimalusi. Siin võiks olla initsiatiiv linna käes. Nimelt saab linn ise atra seada – näha ette, et edaspidi oleks võimalus liikuda näiteks Kakumäe ja Bekkeri või mõne selle naabersadama vahet. Või Lennusadama või linnahalli kandist näiteks Kalasadama juurest Piritale. Võimalusi pakuvad ka Noblessner, Paljassaare Katariina kai kant, Hundipea, Meeruse, sellega piirnev alakasutuses piirivalvesadam ja mitmed teised ajalooga sadamad. Samuti annaks sadamate võrgustiku baasil luua uusi ühendusvõimalusi Tallinna rannikuvetes paiknevate saarte Naissaare ja Aegnaga. Näiteks on Kopli lahe sadamatest Naissaarele lühem maa kui kesklinnast või Piritalt.

Rohkem võimalusi liikuda

Alternatiivse linnatranspordi viimine merele on uus linnaruumi tajumise võimalus kohalikele elanikele ning hooajaline atraktsioon turistidele, mis teeb ise endale reklaami ja toob siia huvireisijaid, kes omakorda kulutavad siin raha ning toetavad kohalikku majandust. Tallinna kilukarbipanoraam ei oleks siis enam vaid jahi pardal ja praamisõitjate nautida, vaid sellest saaks osa ka muul viisil. On selge, et tavainimene tahaks merd kogeda tihedamalt kui ainult Soomest tulles-minnes või Stroomi rannas päevitades. Minevikku vaadates on Läänemeri olnud meie linna eluvaim, sest töö ja leib ehk kaubandus, suhtlus ning kalapüük on käinud just vett pidi.

Bekkeri alast on kujunemas suurlinlik paik, mille magnet on õhtupäikesega tuulevaikne rand. Arhitektuurse lahenduse on koostanud KTA ja planeeringut teeb K-Projekt.

Muidugi ei ole põhjust naiivselt arvata, et laevakesed, praamid (kuhu ka mõni auto ehk mahuks), jahid ja mootorpaadid lahendaks autostumisega ning pendeldamisega seotud muresid. Ometi aitaks paika pandud sadamate vahel toimiv liiklus paljusid. Tallinna avamisest merele on pikalt räägitud, nüüd oleks aeg viia linn ise ka merele. Merelinna arenguplaanidesse sobivad mitmekesisemad liikumisvõimalused ja uued vaated meie ühisele ruumile ideaalselt.

Kommentaarid (1)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Mari
15. apr. 2024 13:37
Tahaksin väga Tallinnas laevaga sõita!