"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Professor: elektriautodega rohepöördeni ei jõua, sest selleks pole piisavalt muldmetalle (3)
26. jaanuar 2023
Helen Sooväli-Sepping Foto Mats Õun

Transport ja logistika saavad juba järgmise kahe aasta jooksul rohekiirendi. Roheoskuste arendamise meede lõppeb juba 2026. aastal ning see ei tähenda ainult õppekavade muutmist, vaid ka täiendavaid koolitusi, suunitlusega juba tööturul olevatele töötajatele. Nii et meil on vaja mõelda mitte ainult ühiskonna, vaid ka enda täiendamise peale,” rääkis professor Helen Sooväli-Sepping.

Professor Helen Sooväli-Sepping rääkis TalTechi “Nutika liikuvuse konverentsil”, et Tallinna Tehnikaülikool panustab roheprojektidesse seepärast, et ärgitada kaasa mõtlema päris probleemidele, eesmärgiga väljuda kliima- ja elurikkuse kriisist positiivselt.

“Üks oluline ja tugev eesmärk on Euroopa poolt seatud: saada aastaks 2050 kliimaneutraalseks kontinendiks,” rääkis Sooväli-Sepping, kes on ühtlasi TalTechi rohepöörde prorektor. “Praegu teame, et kõige suurem süsihappegaasi koguheide tuleb energeetikast. Kohe selle järel tuleb transport, mis on seega suur king, mis pigistab. See kõik tähendab, et meil on vaja vähendada transpordist vähenevaid heitgaase aastaks 2050 lausa 90%.”

Pole piisavalt muldmetalle

TTÜ prorektori sõnul on teadlased praeguseks hetkeks öelnud, et transpordisektori elektrifitseerimine meid ei aita, sest selleks pole piisavalt muldmetalle. “Seega elektriautod meid päästa ei saa ja suur küsimus on, kuidas jõuda järgmise paari dekaadiga vajaliku heitgaaside vähendamiseni.”

Sooväli-Seppingu sõnul tuleb lahendusi leida nutikalt ja keskkonnajalajälge vähendavalt. “Meie soov on vaadata kõiki neid tegevusi, mis me teeme, elukaarepõhiselt,” rääkis ta. “See tähendab, et me ei hinda mõju ainult ühes majandussektoris, vaid vaatame seda tervikuna kogu ühiskonna vaatevinklist. Oluline nihe peab tekkima meie endi mõtteviisis, et leiaksime lahenduse sellele, kuidas saada heitgaaside teke meie elus ja toimetamises nulli.”

Teadlase sõnul ei piisa sellest, kui ehitame edasi neljarealisi teid ja mõtleme juurde digitaalseid lahendusi. Kõik tuleb siduda ühtseks komplektiks. “Roheleppe raames on tulemas palju häid meetmeid ka kõrgharidus ja teadussektorisse,” rääkis Sooväli-Sepping. “Ühe meetmena nähakse ka roheoskuste arendamist ja nende integreerimisest meie õppekavadesse, et saaksime tööjõuturule uute oskustega inimesi. Ettevõtjatel maksaks seega mõelda, mis on need uued oskused, mida teie sektoris vaja on?”

Uute oskuste vajadus

Rohepöörde protektori sõnul on üks sektoritest, kus rohepööre eriti kiiresti läbi viiakse, just transport ja logistika. “See valdkond saab juba järgmise kahe aasta jooksul rohekiirendi,” rääkis Sooväli-Sepping. “Roheoskuste arendamise meede lõppeb juba 2026. aastal ning see ei tähenda ainult õppekavade muutmist, vaid ka täiendavaid koolitusi, suunitlusega juba tööturul olevatele töötajatele. Nii et meil on vaja mõelda mitte ainult ühiskonna, vaid ka enda täiendamise peale.”

Kõige tähtsamad märksõnad on teadlase sõnul koostöö ja kaasamine. “Ka rohelepe ütleb, et kedagi ei tohi maha jätta – ei tohi maha jätta ühiskonna nõrgemaid gruppe, kohalikke inimesi ega ka mitte ühiskonda ennast,” tõdes Sooväli-Sepping.

Professori sõnul on eesmärk 2050. aastaks kliimaneutraalseks saada seega üks asi, aga kõik ühiskonnaliikmed peavad ka aru saama, miks seda tehakse. “Nii et teadmised on väga olulised,” rõhutas Sooväli-Sepping. “Transpordisektoris peaks teadmised tänapäeval tuginema elukaarepõhisel vaatel, süsinikujalajälje põhisel hindamisel ja sellest tulenevalt nutikate otsuste tegemisel.”

Kommentaarid (3)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Harrien
26. jaan. 2023 13:34
Muldmetallide jutt on tagamõttega. Lääs ei suuda autode tootmisel midagi Hiinale vastu panna ja peab otsima põhjusi, miks on mäekõrgune allajäämine innovatsioonis. Näide: võtke lahti WWW.autobild.fi ja selles tutvustatakse aprillis müügile tulevat Hiina täiselektriautot. Hiina valis kaks külma illlmastikuga Euroopa maad, Norra ja Soome, kus neid autosid kõigepealt müüma hakatakse. Leheküljel hulk suuri värvifotosid sõidukist seest ja väljast, kui soomekeelsest jutust aru ei saa. Laadimisega 500 km, 500 hj, 1045 njuutonmeetrit ja 3,5 sek-i 0-100 km/h. Aga mis peamine - 4 elektrimootorit, nelivedu, igale rattale oma mootor ja innovatsiooni tulipunktis on riist- ja tarkvara mis vastavalt sõidutingimustele ja juhi püüdlustele turvalise teelpüsimise ülalnimetatud võimekusel tagavad. Julge samm, tuua jäätuvatele teedele 500 hj, 1045 njuutonmeetrit ja 3,5 sekundit paigalt sajani. Lääne autotööstus võib poe kinni panna. Jäi maha. Hüvasti. Ma ei usu, et neid hiina imesid ka tegelikult aprillis Norras ja Soomes müüma hakatakse. Eurooplased leiavad jänkide käsul ettekäände. Elame-näeme. Aprill pole kaugel. Seni vaadake pilte ja põrnitsege fantastilisi numbreid.
.... ei saa täpselt aru millest kirjutad
30. jaan. 2023 00:59
mis 500 hj ? millised sõidukid? Veokid ? - neid tulebki mägedes katsetada , Norra on tuntud väga raskete tingimuste osas. Muldmetallid - loomulikult on seatud piir, neidki ei saa kaevandamata - seega kuidas on roheline aina avada uusi kaevandusi ja vanad jätta pooleli.... Roheline mõtlemine oleks siis kui loodatakse fond ja kus on aluseks - teatud % kaevandusi sulgeda korrektselt ja loodus taastada, fondis osalemine oleks kohustus igal tööstusel ja see oleks vastav makse toormelt , toodangu hulgast ja mitte CO2 edasi-tagasi müümine ja naer. Sõidukite puhul on veel üks võimalus- kunagi olid aurumootorid ja katel ning nüüd võiks panna kanasõnniku katla(kääritab gaasi) ja päikesepatarei katusele(keedab vett) ja vaat kui uhke kui õhtul nt. ESTONIA ette vuravad või Presidendi vastuvõtule sellised vankrid , eespool tulevad need eeskastiga jalgrattad - peened ärikad ronivad välja oma kiidetud ärist nagu idud(nii nad nimetavad) ja president kätleb "mullaseid" käsi või teater lõhnab Edelweis ,rokokoo ..... Laud on kaetud muna võileibadega, et jaguks kanu ja sõnnikut:). Siis saabuvad Rohelised nafta-bensiinimootoritel ja teatavad, näete me oleme saavutanud kõik ja hääletage meiepoolt!
Arvamus
26. jaan. 2023 10:13
See rohepöörde jutt on juba eilne päev. Täna on päevakorras kust leida vajalikul hulgal põlevkivikaevureid Ida-Virumaale ja muidugi plaanis olev radioaktiivset uraani sisaldavate tankimürskude kasutamine Ukrainas, kuna on näha, et ilma nendeta demokraatia seal ilmselt ei võida. Ja meil jääb muidugi vaid loota, et tuuled sel ajal mõnest muust suunast puhuksid, muidu on kõik haiglad varsti jälle vähjahaigetest umbes ja reaalne oht isegi nende hulka sattuda.

Seotud artiklid