Ohutusjuurdluse Keskus (OJK) ja Rootsi Õnnetusjuhtumite Uurimise Amet (SHK) koostöös Soome ametiasutustega viivad alates 19. juulist läbi merelisi uuringuid parvlaeva Estonia vraki asupaigas. Kavas on võtta erinevaid proove, filmida autotekki ning tuua merepõhjast üles parvlaeva Estonia vööriramp.
Meretööde lepinguline partner on Norra ettevõte Reach Subsea AS, uuringud viiakse läbi Norra lipu all sõitva uurimislaevaga Viking Reach. Veealused uuringud viiakse läbi allveerobotitega, tuukrid parvlaeva Estonia vraki juurde ei sukeldu.
Uuringutel osalevad Eesti ja Rootsi ohutusjuurdluse asutuste esindajad. Vaatlejatena on kaasas kaks parvlaeva Estonia hukust pääsenute esindajat – Ants Madar Eestist ning Rolf Sörman Rootsist.
Uurimislaev Viking Reach väljub 18. juulil Rootsist Karlskrona sadamast ja jõuab parvlaeva Estonia hukupaika 19. juulil. Meretööd koos sihtkohtadesse sõitudega kestavad sõltuvalt ilmaoludest 7-8 päeva.
Autoteki uuringu eesmärgiks on saada võimalikult hea ettekujutus autoteki olukorrast, sh nii deformatsioonidest kui ka avaustest, näiteks uksed, ventilatsiooniavad, masinaruumi luugid, jne.
Pärast meretööde lõppu ning parvlaeva Estonia vöörirambi merepõhjast üles toomist sõidab uurimislaev Viking Reach Eestisse, et tuua vööriramp Paldiski Lõunasadamasse. Eestis uuritakse rampi põhjalikult. 2021. aastal toimunud uuringute käigus selgus, et vööriramp ei kinnitu enam laevakere külge, seega osutus võimalikuks rambi merepõhjast üles toomine.
Taustainformatsioon:
Ohutusjuurdluse Keskus (OJK) algatas 2. oktoobril 2020 esialgse hindamise sama aasta septembris Monster Media Group Limited poolt avaldatud videomaterjali põhjal, millel on näha auku parvlaeva Estonia vraki paremas pardas. OJK palus abi oma kolleegidelt Rootsis (SHK) ja Soomes (SIAF), et viia läbi esialgne hindamine.
Informatsioon parvlaeva Estonia hukkumise, järgneva uurimise ja esialgse hindamise kohta on leitav veebilehelt https://estonia1994.ee/
ei saa sotti asjust
13. juuli 2023 00:11