„Kui külma on üle 15 kraadi, siis peab liinile mineva veeremi täiskütte sisse lülitama juba tund enne väljumist,“ rääkis Tallinna linnatranspordi teenindusdirektor Hannes Falten pakaselise ilma mõjudest linnatranspordi toimimisele.
Külmad on linnatranspordi tegemisi mõjutanud, kuid õnneks mitte palju, kinnitas Falten. Tema sõnul on TLT-l ka juhendid, kuidas käituda vastavalt teatud temperatuuridega. Nii näiteks lülitatakse veeremi eelkütmine või käivitus -5 C … + 5C juures sisse pooles ulatuses 20 minutit enne väljumist. -6C … – 15C juures toimub kütte sisselülitus 40 minutit enne väljumist. Kui aga paugub pakane, siis ilma täiskütteta bussid, trollid või trammid liinile ei lähegi.
Suuremad probleemid on külmaga reeglina uste sulgemine ja avamine. „Aga sellised busse me liinile saata ei saagi. Need vajavad enne sulatamist,“ selgitas Falten. Samas ei ole erilist vahet olnud, kas bussid sõidavad biokütusel gaasiga või tavalise kütusega.
Üle poole biokütusel
Tallinna Linnatranspordi strateegiline eesmärk on olnud viia kõik linna gaasibussid üle kodumaisele biokütusele. Kui eelnevate aastate biokütuse osakaal on kõikunud 30% ümber, siis mullu ületas see esmakordselt 50% piiri.
TLT juhatuse liikme Kaido Padari sõnul on oluline edasiminek biometaani kasutamisel teostunud tänu kohaliku biometaani tootmise kasvule. „Me kasutame ära kogu tarnitud biometaani ning suurendame selle tarbimist vastavalt meie lepingupartneri pakutavate koguste kasvule,“ selgitas Padar.
„TLT on ettevõttena kindlalt keskkonnausku ning just loodushoidlikest põhimõtetest lähtudes on meile oluline jõuda praeguselt 50%-lt täieliku üleminekuni biometaanile kui saastevabale kütusele,“ avas ta olulise innovatsiooni tagamaid.
Eestis kasutatakse biogaasi tootmiseks sea- ja loomasõnnikut, reoveepuhastite muda ning biolagunevaid jäätmeid, ehk siis tooret, millest tavatingimustes eraldub atmosfääri CO₂-st 28 korda ohtlikum metaan. Sellest lähtudes võib biometaani pidada nullemissiooniga kütuseks. „Me tegutseme puhta linnaõhu nimel, esindades kohalikus transpordisektoris uut keskkonnahoidlike kütuste tarbimise kultuuri. Ühtlasi toetame biometaani tootmist kodumaistest allikatest,“ kirjeldas Padar biometaani eelistamise olulisust.
Gaasibussid biometaani peal
Möödunud aasta lõpuks kaeti biometaaniga 60% TLT gaasibusside kütusevajadusest. Aastal 2025 peaks kodumaise biometaani tootmine jõudma kogusteni, millega suudetakse rahuldada 100% gaasibusside kütuse tarbimine.
Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT) on Tallinna linnale kuuluv ühistranspordiettevõte. Tallinna Autobussikoondise ASi ja Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise ASi koondumise tulemusena moodustunud suurettevõte, Tallinna Linnatranspordi Aktsiaselts, alustas ühistransporditeenuste pakkumist aastal 2012. Alates 2020. aastast kannab ettevõte nime Aktsiaselts Tallinna Linnatransport ning selle põhitegevuseks on bussi-, trolli- ja trammiliiklusteenuste osutamine Tallinna ühtsesse piletisüsteemi kuuluvatel liinidel.
Aff
9. jaan. 2024 00:23.....
11. jaan. 2024 03:08