"“Maksuküüru kaotamine ja rikastele raha juurde andmine tähendab, et veel rohkem asju jääb riigis tegemata."

Heido Vitsur, majandusteadlane
Krõbe külm paneb busse, trolle ja tramme soojaks kütma juba tund enne väljumist (3)
05. jaanuar 2024
Suuremad probleemid on külmaga reeglina uste sulgemine ja avamine. Foto: Albert Truuväärt

Kui külma on üle 15 kraadi, siis peab liinile mineva veeremi täiskütte sisse lülitama juba tund enne väljumist,“ rääkis Tallinna linnatranspordi teenindusdirektor Hannes Falten pakaselise ilma mõjudest linnatranspordi toimimisele.

Külmad on linnatranspordi tegemisi mõjutanud, kuid õnneks mitte palju, kinnitas Falten. Tema sõnul on TLT-l ka juhendid, kuidas käituda vastavalt teatud temperatuuridega. Nii näiteks lülitatakse veeremi eelkütmine või käivitus -5 C … + 5C juures sisse pooles ulatuses 20 minutit enne väljumist. -6C … – 15C juures toimub kütte sisselülitus 40 minutit enne väljumist. Kui aga paugub pakane, siis ilma täiskütteta bussid, trollid või trammid liinile ei lähegi.

Suuremad probleemid on külmaga reeglina uste sulgemine ja avamine. „Aga sellised busse me liinile saata ei saagi. Need vajavad enne sulatamist,“ selgitas Falten. Samas ei ole erilist vahet olnud, kas bussid sõidavad biokütusel gaasiga või tavalise kütusega.

Üle poole biokütusel

Tallinna Linnatranspordi strateegiline eesmärk on olnud viia kõik linna gaasibussid üle kodumaisele biokütusele. Kui eelnevate aastate biokütuse osakaal on kõikunud 30% ümber, siis mullu ületas see esmakordselt 50% piiri.

TLT juhatuse liikme Kaido Padari sõnul on oluline edasiminek biometaani kasutamisel teostunud tänu kohaliku biometaani tootmise kasvule. „Me kasutame ära kogu tarnitud biometaani ning suurendame selle tarbimist vastavalt meie lepingupartneri pakutavate koguste kasvule,“ selgitas Padar.

„TLT on ettevõttena kindlalt keskkonnausku ning just loodushoidlikest põhimõtetest lähtudes on meile oluline jõuda praeguselt 50%-lt täieliku üleminekuni biometaanile kui saastevabale kütusele,“ avas ta olulise innovatsiooni tagamaid.

Eestis kasutatakse biogaasi tootmiseks sea- ja loomasõnnikut, reoveepuhastite muda ning biolagunevaid jäätmeid, ehk siis tooret, millest tavatingimustes eraldub atmosfääri CO₂-st 28 korda ohtlikum metaan. Sellest lähtudes võib biometaani pidada nullemissiooniga kütuseks. „Me tegutseme puhta linnaõhu nimel, esindades kohalikus transpordisektoris uut keskkonnahoidlike kütuste tarbimise kultuuri. Ühtlasi toetame biometaani tootmist kodumaistest allikatest,“ kirjeldas Padar biometaani eelistamise olulisust.

Gaasibussid biometaani peal

Möödunud aasta lõpuks kaeti biometaaniga 60% TLT gaasibusside kütusevajadusest. Aastal 2025 peaks kodumaise biometaani tootmine jõudma kogusteni, millega suudetakse rahuldada 100% gaasibusside kütuse tarbimine.

Aktsiaselts Tallinna Linnatransport (TLT) on Tallinna linnale kuuluv ühistranspordiettevõte. Tallinna Autobussikoondise ASi ja Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise ASi koondumise tulemusena moodustunud suurettevõte, Tallinna Linnatranspordi Aktsiaselts, alustas ühistransporditeenuste pakkumist aastal 2012. Alates 2020. aastast kannab ettevõte nime Aktsiaselts Tallinna Linnatransport ning selle põhitegevuseks on bussi-, trolli- ja trammiliiklusteenuste osutamine Tallinna ühtsesse piletisüsteemi kuuluvatel liinidel.

Kommentaarid (3)

NB! Kommentaarid on avaldatud lugejate poolt. Kommentaare ei toimetata. Nende sisu ei pruugi ühtida toimetuse seisukohtadega. Kui märkad sobimatut postitust, teavita sellest moderaatoreid vajutades linki “Sobimatu”!

Postitades kommentaari nõustud reeglitega.

Aff
9. jaan. 2024 00:23
ja see teeb nendest tõesti niiiiiii rohelised... istuvad jõude ja soojenevad!
.....
11. jaan. 2024 03:08
tollal anti see kuumus mootoritele vahetult enne liinile minekut , paigaldajad aga jälgisid väljumisaegu . Need olid sellised maa- alused torud. Eks vanemad sohvrid teavad seda tööpõhimõtet
kellelt meil bussid ja rongid on ostetud ?
5. jaan. 2024 17:31
selleks oli vanasti paigutaja , kes pani bussipargis soojapuhuritele bussid seisma - st. et mootorid olid soojad ja nagu juht käivitas , võis kohe lasta sooja õhu salongi. Olid Ikarus bussid ja bussid liikusid iga ilmaga , nüüd on vaid lalin - roheliste küte ja liigapalju hapukoort hulgas , või veel midagi viga - vale vesinik , gaas .... , elekter vale hz. Möga. Tehke tööd ja ärge õigustage oma sitta koguaeg. Eestimaa on Põhjamaa. Kui need bussid on Scaniad - kuidas need meil ei sõida ja Põhjamaal mujal liiguvad? Tellige odavamalt - pole vaja 1m*1 m peeglitega busse ja muid nipsasju , see pole lennuk. Olgu vajalik, bussid on sees nagu Teletorni minek - imestatakse , et inimesed kukuvad vigaseks - iga 1 m tagant on aste "koridoris" -45 C on vaja 5 päeva , saaks ametnikud oma sügamisest lahti toolidel ja ajakirjanikud ehk näeksid ka koos oma rohelistega , et olete lasknud elu peesse minna , lakkudes erinevaid erakondasid raha ja võimu nimel